Droog Design

6 november 2016
Je kunt nog zoveel plannen maken, het leven verloopt soms anders dan gedacht. Beloofde ik aan het einde van mijn laatste blogpost dat ik verslag zou doen van hét designfestijn van Nederland, de Dutch Design Week (DDW), heb ik deze toezegging toch niet waar kunnen maken. Heb ik schromelijk verzuimd. Dit jaar geen reportage vanuit Eindhoven, terwijl ik daar toch al weken zo'n zin in had. 
De reden voor mijn nalatigheid laat ik hier in het midden (ik wil je niet lastig vallen met mijn besognes), maar ik beloof beterschap. Volgend jaar ben ik zeker (weer) van de partij en lees je op dit medium alles over DDW 2017.
(IJs en weder dienende, dat dan wel).





Maar wat dan wel? Om toch een beetje in de niche te blijven, lees je vandaag over Dutch Design pur sang. De successtory van Droog Design. En neem die naam gerust heel letterlijk. Het Nederlandse merk vertegenwoordigt al ruim twee decennia de top van Dutch Design: de nuchtere Hollandse ontwerp-traditie, vaak met enigszins droge humor. En de samenwerking heeft al menig design-klassieker opgeleverd. Opgericht in 1994 door Renny Ramakers en Gijs Bakker, bevat de collectie ontwerpen die heel vanzelfsprekend lijken, maar altijd een extra laag, een grappige twist of een mooi verhaal bevatten. 

Typisch Droog

Midden jaren negentig stelden de oprichters zich ten doel de ontwikkelingen in de Nederlandse vormgeving internationaal te promoten. Droog was en is vóór alles een collectie producten die te koop worden aangeboden via de Droog verkoopkanalen (waaronder de winkel in de Staalstraat) én een noemer waaronder zij projecten organiseert die soms experimenteel en soms commercieel van aard zijn. En als het om de geselecteerde producten gaat, dan moeten die voldoen aan een aantal criteria: origineel, conceptueel, humoristisch, sober en archetypisch en die strategie heeft in de afgelopen twintig jaar iconisch ontwerpen opgeleverd. De genoemde criteria zijn - door 'pioniers' als Ramakers en Bakker - synoniem geworden met het inmiddels wereldvermaarde merk 'Dutch Design'.







Droog verkoopt dus werk van Nederlandse ontwerpers. Onder supervisie van Droog hebben veel startende designers de kans gekregen om nieuwe ontwerpen te ontwikkelen. Zo’n beetje iedere (inmiddels naamgemaakte) toegepaste kunstenaar is ooit 'begonnen' bij Droog. Neem Jan Konings, Jurgen Bey (zie de Treetrunkbench), Piet Hein Eek en Tejo Remy (de Chest of Drawers en de voddenstoel). Maar denk ook aan Marcel Wanders (de knotted chair), Richard Hutten, Maarten Baas en Aldo Bakker (en ga zo maar door).

Iconische ontwerpen

Grote namen dus én te koop in de winkel in de hoofdstad (en de webshop). Maar ook voor 'kleinere', soms overbekende designs kun je terecht bij Droog. Bijvoorbeeld kruik 'To Beautiful To Hide', de Sticky Lamp en Fruit on Wheels. Daarnaast vind je andere labels die goed passen in de design-filosofie en ontwerptraditie van Droog én mode en (design)boeken.
(Dus ook voor de aankoop van een of meerdere design-cadeautjes voor de feestdagen rechtvaardigt een bezoek aan de Droog Shop :-) ).

House of furniture

Zoals gezegd houdt Droog zich ook bezig met allerhande design-gerelateerde projecten. In opdracht van Droog maakte Studio Makkink & Bey in 2009 een compact miniatuur 'huis': House of Furniture. Architectuur, meubelen en opslagruimte ineen. Uitstekend toepasbaar in kantoren, studio's en lofts om een deel van de ruimte af te scheiden. Zeker ook na presentatie van het huis tijdens de Salone di Mobile in Milaan heeft het House of Furniture zijn nut inmiddels gewezen. Nu te zien in de expositie-ruimte achter de winkel in de Staalstraat.



Tot slot zou ik je willen aanraden een bezoek te brengen aan het op de eerste etage gelegen café/restaurant. Alleen al de tocht naar boven is de moeite waard, want wie durft? Zie die geweldige neon-gele kleur op de muren! Top.

Wie durft?

Boven aangekomen wacht je wederom een verrassing. Uiteraard (zou ik zeggen) ingericht met Droog ontwerpen, zodat je het comfort van de meubels zelf kunt uittesten. Maar dan de verdere aankleding! Het kunstwerk 'A Stitch In Time' van Berend Strik (in opdracht van Droog): een herinterpretatie van Rembrandt's 'De Staalmeesters', het origineel moet ooit op die plek  gehangen hebben. Geweldig.
Ook 'Nobody is Protected' van Remy Jungerman trof mij. Jammer genoeg slechts een detail van het kunstwerk op de foto.
("A podium with microphones and a mess of wires lying behind it. The object refers to how things are going wrong in communication throughout the world today").






-X-


PS: en dan vergeet ik nog te vertellen dat Droog ook een hotelkamer uitbaat op de bovenste etage in de Staalstraat.

Alle (iPhone 6) foto's: agreylady.nl

Auto Post Signature

Auto Post  Signature