World Press Photo 2019 in De Nieuwe Kerk in Amsterdam

16 april 2019
Exclusief voor iedereen! Sinds 13 april zie je in De Nieuwe Kerk in Amsterdam de wereldpremière van World Press Photo 2019, oftewel de internationale persfotowedstrijd. Zoals altijd hangt de Koninklijke kerk vol met alle, ruim 150 bekroonde foto's en video’s én - dit jaar voor het eerst - ook met 'the story of the year'. De Nederlands/Zweedse fotograaf Pieter ten Hoopen won afgelopen donderdag de prijs in deze nieuwe categorie met zijn serie 'The Migrant Caravan': een fotoreportage over de grootste migrantenkaravaan in de recente geschiedenis: een 'volksverhuizing' van zo'n 7000 personen, waaronder ten minste 2300 kleine kinderen, die naar Amerika probeerden te vluchten.

Hieronder volgt mijn selectie van hoogtepunten van de 62ste editie van World Press Photo. Ik maakte deze impressie in het zonovergoten en al zo'n 500 jaar oude, geweldig mooie Godshuis op de Dam.



1ste foto: Yanela Sanchez huilt terwijl haar moeder wordt gefouilleerd aan de Amerikaans-Mexicaanse grens | John Moore / Getty Images.
Wat een entourage! De Nieuwe Kerk - en die naam is een gotspe, want het gebouw stamt al uit het begin van de vijftiende eeuw - heeft een magische uitstraling. Neem dat prachtig vergulde koorhek uit circa 1650 en de uit eikenhouten gestoken preekstoel uit 1649-1664. Kijk vooral ook eens omhoog: de glas-in-lood-ramen dateren uit verschillende tijden en sommige zijn aangebracht ter (na-)gedachtenis aan een specifieke gebeurtenis.
Zo zie je het Kronings- of Inhuldigingsraam van glazenier Otto Mengelberg uit 1898, geplaatst ter gelegenheid van de inhuldiging van koningin Wilhelmina. Dan zijn er de gedenkramen uit 1938 ontworpen door Van Konijnenburg en Nicolas naar aanleiding van haar veertigjarig regeringsjubileum; het Bevrijdingsraam uit 1995 van Toon Verhoef én het in 2005 geplaatste glas-in-lood-raam 'Een tuin van glas' (2005) van de hedendaagse kunstenaar Marc Mulders, dat het zilveren regeringsjubileum van voormalig koningin Beatrix memoreert (bron: Wikipedia).

internationaal fotoconcours: breaking news...

Goed, dat voor wat betreft die uitgelezen ambiance. Over tot de orde van de dag en dat is de World Press Photo, editie 2019. Naar aanleiding van de voorgaande versies van deze prestigieuze fotoprijs zijn er heel veel winnende foto's iconisch geworden. Neem die van het blote 'napalm-meisje' uit 1972, gefotografeerd tijdens de Vietnam-oorlog of dat beeld gemaakt in 1989 van de 'tank man' op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking.
In de Nieuwe Kerk is een 'eregalerij' ingericht, waar alle winnende foto's breed wordt uitgemeten én er is een kleine selectie van foto's (soms ook gesigneerd) onder de noemer 'World Press Photo Iconic Originals'. Ik heb op die vertoningen slechts een vluchtige blik geworpen, want - hoewel altijd beeldbepalend voor dat specifieke jaar én vaak perfect van compositie en heel kunstzinnig in scherpte|diepte - word ik van die confronterende foto's niet vrolijk. 
Maar ja, wie wel?







Wat velen niet weten, is dat de internationale fotoprijs een Nederlandse oorsprong heeft. (En het nu volgende citaat plukte ik simpelweg van de website). "In 1955 organiseerde een groep Nederlandse fotografen een internationale wedstrijd om hun werk aan een wereldwijd publiek te (kunnen) laten zien. Sindsdien is het concours uitgegroeid tot 's werelds meest prestigieuze fotocompetitie en reist de tentoonstelling met alle winnende foto's en video's de wereld rond om daarmee miljoenen mensen te bereiken."
En zo is het maar net, want de start van deze reizende expositie is altijd in de Nieuwe Kerk en vervolgens doet de fotogalerij zo'n honderd steden aan (waaronder Zutphen en Groningen) in 45 verschillende landen. De kalender van de tentoonstelling vind je hier.

verhalenvertellers: verrassend, uniek, relevant en memorabel

Al zes decennia werkt de onafhankelijke en non-profit World Press Photo Foundation (WPPF) vanuit een kantoor in Amsterdam. De jury - die dit jaar onder leiding stond van Whitney Johnson, vice president bij National Geographic (USA) - maakte een selectie* van de meest indringende, bijzondere en kwalitatief hoogwaardige beelden uit de visuele journalistiek van het afgelopen jaar (in dit geval dus 2018). Inmiddels is het een respectabele en toonaangevende prijs, want fotografen uit de hele wereld hopen op erkenning van hun werk in de categorieën Milieu, Hedendaagse kwesties, Algemeen nieuws, Lange-termijn-projecten, Natuur, Portretten, Sport en 'Hard nieuws' (in het Engels: spot news) en bij al deze categorieën wordt er onderscheid gemaakt tussen 'enkele foto's' en 'series'.
En hoewel de meeste foto's in de expositie indringend en confronterend zijn, kreeg de laatstgenoemde groep, 'hard nieuws' die naam - spijtig genoeg - niet voor niks.
* voor deze 2019-versie waren er 78.801 inzendingen.

ramptoerisme versus komkommernieuws

De makers van de 14 prijswinnende foto's kregen ieder een bedrag van € 10.000 op hun bankrekening bijgeschreven. De bijbehorende oorkonde werd donderdagavond 11 april tijdens een groots opgezet gala in de Westergasfabriek (volgens het NRC "als een soort oefening voor een live, Oscar-achtig tv-evenement in de nabije toekomst"), uitgereikt door prins Constantijn, sinds 2008 beschermheer van de WPPF.







In voorbereiding op mijn bezoek aan de Nieuwe Kerk googelde ik wat op "World Press Photo" en aanverwante zaken en daarbij viel mijn oog op deze uitspraak: "fotojournalistiek is een van de meest oprechte vormen van communicatie."
Foto's liegen niet, toch? Hoewel? Deelnemende fotografen zijn verplicht de ethische code te accepteren en alle winnende foto's worden geverifieerd. "Zo kan men erop vertrouwen dat de foto's situaties weergeven waarvan de fotograaf ook echt getuige is geweest."
De beelden van World Press Photo zijn over het algemeen spectaculair en hebben een enorme nieuwswaarde. Het NRC kopte bijvoorbeeld: "migratie naar de VS domineert bij winnaars World Press Photo". Dus, het lot van migranten (al dan niet legaal), oorlog en geweld én de klimaatverandering en de zeespiegelstijging zijn (ook dit jaar weer) hot topics.

"pas op, nu volgen schokkende beelden..."

Als ik de foto's in de categorie 'spot news' bekijk, dan ga ik snakken naar komkommernieuws. Wat een ellende in de wereld (...) en die narigheid levert nu eenmaal fascinerende, maar meestal ook schokkende beelden op.
De foto's zijn heel nauwkeurig (1), eerlijk (2) en boeiend qua inzicht op onze wereld (3), want dat zijn de criteria waarop de jury de persfoto's beoordeelt. Maar ik kan niet altijd lang (genoeg) naar die afbeeldingen kijken. Noem me een watje (een 'nieuwsmijder' desnoods) - I don't care - ik hoef niet per se een stomp in de maag. Ik kijk dan toch liever naar de foto's in andere categorieën zoals Natuur, Portretten en Sport.



1. De allereerste winnende World Press Photo was deze sportfoto van de Deense fotograaf Mogens van Haven in 1955.
Wat je er ook van vindt, sinds afgelopen zaterdag zijn de ruim 150 prijswinnende foto's te zien in de jaarlijkse expositie in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. En die kerk is sowieso de moeite waard om eens van binnen te bekijken. Zeker als de zon via die prachtige glas-in-lood-ramen naar binnen schijnt.


-X-



Wat een prachtige ambiance voor de soms/vaak/meestal harde, in een enkel geval ontroerende, maar altijd nieuwswaardige beeltenissen van World Press Photo 2019. Te zien tot en met zondag 7 juli 2019, dus go, go, go!



Tekst en alle (iPhone)foto's: ©MiriamvanderMeer | www.agreylady.nl, tenzij anders vermeld.

Auto Post Signature

Auto Post  Signature