If not us, then who? De Eindhovense Dutch Design Week 2018

24 oktober 2018
If not us, then who? Tja, hoe vertaal je dat?  'Als wij het niet doen, wie dan wel? Zoiets. Het is een hypothetische vraag. Een vooronderstelling die alleen dient om onze fantasie aan het werk te zetten en het denkproces aan te zwengelen. Het zijn dit soort kwesties die 's lands grootste designfestijn - het jaarlijkse ontwerpspektakel in Eindhoven - aan de orde stelt. 

't Is misschien een beetje hoogdravend, maar van 20 t/m 28 oktober bepalen wij samen - tijdens de Dutch Design Week (DDW), die dit jaar het thema 'if not us, then who' meekreeg - hoe de wereld er uit zou moeten zien. "Hoe kan het anders? Hoe kan het beter? Wij allen zijn aan zet! Het is aan ons allemaal om de creatieve oplossingen te omarmen en te stimuleren", aldus Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Foundation (de organisatie achter DDW).

Zet je schrap voor een blogpost bomvol nieuwe vindingen.


Afgelopen zaterdag startte het jaarlijkse design event, dat Eindhoven behoorlijk op zijn kop zet. De hele stad staat bol van de festiviteiten. Negen dagen top of the bill (en overwegend) Dutch Design in de PSV-stad. De DDW wordt gepromoot als het grootste design-evenement van Noord-Europa - dat kan ik niet beoordelen, maar wat is het toch een geweldige happening! In die negen dagen (dus hoezo design week?) staan er ook dit jaar weer ruim 2600 ontwerpers klaar om op zo'n honderd locaties bijzondere ontwerpen te laten zien.  

de toekomst van design en het design van de toekomst

Dus haast onbegonnen werk. Met zoveel deelnemers en exposanten en met een dergelijke veelheid aan locaties is één ding duidelijk: ik kan never-nooit een compleet beeld geven van het event. De verscheidenheid is enorm en om enige orde aan te brengen (en keuzestress tot een minimum te beperken), heeft het organisatiecomité 8 verschillende routes bedacht met ieder hun eigen invalshoek.
Want design gaat natuurlijk allang niet meer alleen over het ontwerpen van 'mooie' spulletjes en hebbedingen. En hoewel alle denkbare disciplines en aspecten van design aan bod komen, ligt de nadruk bij elke editie van DDW op experiment, vernieuwing en cross-oversHeden ten dage draait immers alles om het milieu, de zorg en mobiliteit en dat is maar goed ook, want nieuwe oplossingen zijn hard nodig. Zie de DDW dus vooral als voortrekker van de inspirerende vernieuwingen die alom plaatsvinden.

Goed. Één van die 8 thema's is de 'Bio Design Route': "ontdek het verschil tussen ontwerpen met de natuur en het ontwerpen van níeuwe natuur". Of het thema 'Digital', waarin de bezoeker inzicht krijgt in wat er gebeurt op het snijvlak van creativiteit, technologie en digitalisering. De routes 'Architecture & Public Space', 'Future Living' en 'Art & Collectibles' spreken, voor wat betreft hun focus, voor zichzelf. 






 Crafts Council Nederland met How&Wow Studio. 1. Joana Schneider  2. Astrid Luglio 3. Daan Veerman 4. Bas Kosters voor Makers Unite 5. Nienke Hoogvliet: afval uit de viswinkel, 'Fish Leather'. 5. Iris de Kievith & Annemarie Piscaer, 'SerVies': dit duo verwerkte het kwalijke fijnstof. 
Voor mijn eigen dagje DDW18 stelde ik een parcours samen uit de drie resterende routes, namelijk 'New Materials', 'Social Design' en 'Makers & Craft' en dat bracht mij (onder andere) op de 2de en 3de verdieping van VEEM. In dit industriële gebouw (overbodig te zeggen, want vrijwel alle locaties zijn voormalige bedrijfspanden) op Strijp-S bezocht ik de HOW&WOW-studio van Crafts Council Nederland. Dit platform voor het hedendaagse creatieve ambacht toont in hun presentatie tijdens DDW18 de makers van nu. Je ziet er "de werkplaats als galerie en als lab. In de studio wordt gemaakt, geproduceerd en uitgevonden. Te zien zijn experimenten, prototypes en eindproducten van deelnemers die symbolisch hun studio of werkplaats naar Eindhoven verplaatsten, er zo nu en dan werken en hun 'making of' aan de bezoekers tonen."

verwonderen, verbazen en vergapen

In hetzelfde pand was ik ook bijzonder gecharmeerd van een aantal deelnemers die werken met nieuw materialen of alternatieve 'grond'-stoffen. Allemaal ontwerpers die probleemoplossende designs presenteren. Zo kunnen algen een duurzaam alternatief worden voor plastics en transformeert Agne Kucerenkalte zwaar giftig metaalafval tot een pigment voor keramische glazuren. Iris de Kievith en Annemarie Piscaer verwerken fijnstof uit de atmosfeer tot bestanddeel van het glazuur op hun aardewerk producten en maakt Nienke Hoogvliet kledingstukken van 'vissenleer': leer van afval van de plaatselijke viswinkel. 







1 en 2: ontwerpen van design-duo Kiki & Joost. 3. Food-design in PlanB. 4. Reblend 5. Drie foto's uit de serie Rubdish van Diederik Schneemann. 6. De 'Twisted 2.0' serie van Ward Wijnant. 7. Alternatieve schakelaar van Tijn van Orsouw.
Door naar het ietwat buiten de route liggende Plan B. Deze werkruimte voor creatieve ondernemers op bedrijventerrein de Hurk was ooit het Philips laboratorium en nu dus een creative hub. Vooralsnog - er zijn verhuisplannen - thuisbasis van het zelf-producerende design-duo Kiki & Joost: "beeldhouwers, dichters, schatzoekers, componisten, sociale activisten, ouders, mad professors, schilders, bakkers, tuiniers."
Voor DDW18 maakten de multi-talenten (zo kun je ze dan wel noemen) een show genaamd 'Alter Ego', waarin al hun kwaliteiten naar voren komen. "Alter Ego onderzoekt ook de verschillende richtingen die een ontwerper kan inslaan; van samenwerkingen met merken, tot werken in opdracht, tot zelf-geïnitieerde verzamelontwerpen en sociale projecten."

Op de derde etage van Plan B zie je - naast 'oude bekenden' zoals Floris Hovers, Klaas Kuiken en Cor Unum, (voor mij) nieuw talent. Neem Ward Wijnant. Hij ontwerpt in zijn 'Twisted 2.0' -serie (stalen) stoelen en 'rollend materieel' (w.o. een rollator). Of Reblend | Circular is the new black | (meubel)stoffen en mode met een positieve impact.
Ook het werk van Diederik Schneemann verdient vermelding. Hierboven zie je een foto van zijn serie 'Rubdish': een conceptuele visualisatie van afval dat zijn weg terug vindt op je bord. Schneemann transformeerde afval in zeer instagrammable dishes. Ook zijn nieuwe project 'Collections' brengt een glimlach op je gezicht (kijk maar even op zijn site).
Tenslotte de creatieve ingevingen van productontwerper Tijn van Orsouw. Hij bedacht (interactieve) alternatieven voor de oh zo saaie (licht-)schakelaar. Zoals dit prototype (zie hierboven): daar kun je op schieten...




1. 'Curious Collection' van Mariëlle Leenders. 2. Uitzicht over Eindhoven. 3. 'Subversive' chocolade. 4. Robert van de Wiel, 'Generational shift'. 
DDW18 viert de verbeeldingskracht met de vraag waarmee elke ontwerper en alle vernieuwing begint. De vraag van iedereen die gelooft dat alles beter, mooier of efficiënter kan en in ieder probleem een uitdaging herkent.

Tot zover mijn impressie van de Dutch Design Week editie 2018. Je kunt het innovatieve designfestijn nog bezoeken tot en met zondag 28 oktober. Kijk even op de site voor bezoekersinformatie (en de NS heeft een voordelig combi-ticket voor € 28,-).


-X-


Fijne dag!


Tekst en alle (iPhone) foto's: © Miriam van der Meer (www.agreylady.nl).

Auto Post Signature

Auto Post  Signature