'Night Watching' van Rineke Dijkstra in het Rijksmuseum (kunstflits #1)

5 september 2019
'Simpelweg' toeschouwers in beeld brengen is iets wat zij eerder deed - namelijk in 'See a Woman Crying' (2009) - maar dit keer is de plaats van handeling de Eregalerij in het Rijksmuseum, met 'De Nachtwacht' in de hoofdrol. Voor de film 'Night Watching' posteerde fotograaf Rineke Dijkstra zich met haar draaiende camera ruggelings voor het beroemde schilderij en wachtte.
En wachtte.


1. Rineke Dijkstra, video-stills uit Night Watching, 2019. ©Rineke Dijkstra. 2. Rineke Dijkstra geeft toelichting op haar film bij de opening op 4 september.
Maar eerst dit: vanaf vandaag lees je op deze plek ook columns. In de rubriek 'kunstflits' (ik broed nog op een betere naam) krijg je korte essays voorgeschoteld. Dat kan zijn de beschrijving van een fijn (kunst)boek of -film, een interessante podcast, een niet te missen galerie-vertoning of welk ander geinig (vooral kunstgerelateerd) feitje of weetje dan ook. Niet teveel tekst en een paar foto's.

bewegend beeld

En kick off is de onthulling van het filmische drieluik 'Night Watching': een video die fotograaf|filmer Rineke Dijkstra (1959, Sittard) maakte op uitnodiging van het Rijks. Zij die zo bekend is geworden in het portretgenre: (jong-)volwassenen die soms schuchter en onwennig, dan weer vol verwachting of uitgesproken stoer hun houding kiezen. Haar stijl kenmerkt zich door de kleine details: "een houding, een gebaar of een oogopslag".

'Night Watching' is een (driekanaals) video-installatie met geluid (35 min. doorlopend) en gaat over 'De Nachtwacht' - nu under reconstruction en dat proces is live te volgen - maar je ziet het immense schilderij niet. Wat je wél ziet zijn veertien heel verschillende gezelschappen die Rembrandts topstuk bestuderen en erover praten. Groepjes die kijken naar een andere groep, namelijk militieleden* op een historisch schuttersdoek. De toeschouwers zijn (o.a.) schoolmeisjes uit Oss, Japanse 'businessmen', een viertal accountants, expats en kassamedewerkers en ieder voor zich reageert heel spontaan op zijn of haar eigen manier. De geportretteerden associëren er lustig op los en spreken hardop uit wat zij denken te zien én wat zij ervan vinden.
De compagnie van kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh (1642).

Oog in oog

Het is een formule zoals ook het succesvolle televisieprogramma 'Thuis voor de Buis' dat had (naar het idee van de Britse hit-serie 'Gogglebox'). Daarin becommentarieerden 'de mensen thuis' dát wat zij te zien kregen op de buis. Rechtstreeks uit het hart en ongefilterd.
Uiteraard maakte Dijkstra er ook een visueel aantrekkelijk plaatje van, net zoals zij deed met haar eerdere 'See a Woman Crying' (2009), waarin zij Britse schoolkinderen filmde die naar Picasso's 'Weeping Woman' keken en op dat schilderij reageerden.




Stills uit 'Night Watching'. 
Over het maakproces: "Dijkstra draaide 'Night Watching' op zes avonden in de Eregalerij (in een snel op- en af te breken witte studio) recht voor 'De Nachtwacht' zodat de geportretteerden een indringende ervaring van het schilderij zouden krijgen."

Heel boeiend. Mooi!

5 september t/m 3 december 2019
Eregalerij Rijksmuseum.
Vanaf 9 september is er ook een podcast beschikbaar en te beluisteren via het kanaal van het Rijks én in de bekende podcast-apps.

#emptymuseum:  'De Nachtwacht' (achter glas) ondergaat momenteel een 'bodyscan' ter voorbereiding op de restauratie. 
Tekst en (iPhone)foto's ©MiriamvanderMeer | www.agreylady.nl, tenzij anders vermeld.
Post Comment
Een reactie posten

Auto Post Signature

Auto Post  Signature