Opdraven bij ShowUp: wooninspiratie vanaf de beursvloer.

4 september 2018
Opdraven heeft iets van moeten: je komt er niet onderuit en ziet het als een verplichting. Nou, laat ik je dít vertellen; daar is hier geen sprake van. Ik duik maar al te graag op bij ShowUp.



Één van de vaste deelnemers aan ShowUp: de altijd kleurrijke producten van Kitsch Kitchen.
Halfjaarlijks vindt er in de Expo Haarlemmermeer een groothandelsbeurs plaats. In de middle of nowhere - ergens in de buurt van het dorp Vijfhuizen, in een voor de Floriade 2002 opgerichte 'kas' van 26.000 m² - vindt dé vakbeurs voor 'home & gifts' plaats. Inkopers uit de interieur-, food-, cadeau- (w.o. sieraden), gadgets, 'well being' en kids-branche maken tijdens ShowUp hun keuze uit het aanbod van zo'n 400 producenten. Dat kunnen kleine startende (soms zelf-producerende) labels zijn of grote, gevestigde namen als Kitsch Kitchen en &Klevering én alles er tussenin.
Wat zij gemeen hebben is dat alle deelnemers hun spiksplinternieuwe collecties presenteren. Noviteiten en nog niet eerder vertoonde producten. Het aantal en de verscheidenheid aan aanbieders staat garant voor verrassende en überhippe (design-) ontwerpen. Juist die mix van groot, gevestigd én klein en beginnend is aansprekend en maakt een bezoek aan ShowUp een welkom en inspirerend uitje. Dus vandaag krijg je een reportage vanaf de afgelopen weekend gehouden beursvloer met volop wooninspiratie voor het najaars- en winterseizoen. Altijd leuk.





1 trendvoorspelling 'Craft Factory' van Buro Jan Trendman. 2 Sfeervolle accessoires bij OnsHus. 3, 4 en 5 Onder de naam 'Mooi door mij' produceert Stichting Zodiezijn spullen die gemaakt worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Ik begin met de trend-voorspellingen en 'hotspots'. De organisatie doet elke aflevering weer zijn (of haar?) best om ook een overall trendbeeld te schetsen, opgebouwd met op de beurs verkrijgbare artikelen en dat lukt elke keer weer verrassend goed. Buro Jantrendman haalde ook voor deze versie van ShowUp weer alles uit de kast: in de 'trend playground' kon de bezoeker zelf vier tendensen bekijken, bevoelen en ervaren (met de poëtische namen 'Evergreens', 'Outlandish', 'Craft Factory' en 'Soft Sence'). Een mooie klus geklaard, dus een compliment is op z'n plaats!

Trendwatching

Goed. Over naar de 'must haves en hebbedingen' op de beurs. Je begrijpt: ik kan onmogelijk alle 400 stands laten zien. Ik zal moeten schiften en aangezien ik geen jong grut meer in huis heb én mijn nageslacht vooralsnog nalaat mij de status van oma te verlenen (.... :-) laat ik het 'kids-gebeuren' voor wat het is. (Dat onderdeel van de beurs kreeg de toepasselijke naam "GrowUp'). Ongetwijfeld veel leuke, speelse en vertederende bits and bobs, maar niet in mijn verslag (en dat scheelt een slok op een borrel).
Hetzelfde geldt eigenlijk voor sieraden en de zgn. personal care. Allemaal mooi en prachtig: maar daar kom ik niet voor. Het is mij om interieur- en cadeauartikelen te doen.







1 en 2 De Deense Signe Bailey (van Clayform) maakt naast wandobjecten ook een verstelbare lamp en dat allemaal van keramiek. 3 en 4 Overzicht van de beurs. 5 en 6 De mooie textiele producten van Koda (gemaakt van restpartijen De Ploeg-stoffen). 7 Niet nieuw, wel mooi: de 'plastic' flessen maar dan van keramiek van Foekje Fleur.
Voor de tweede keer op ShowUp: het Danish Design Pavilion en ik citeer van de website: "craftmanship en design worden in Denemarken op waarde geschat. Creatief talent krijgt alle ruimte en mede daardoor zijn de Denen wereldwijd koploper op het gebied van vernieuwend design. Het Danish Design Pavilion is opgezet om acht getalenteerde ontwerpers uit Denemarken te helpen om de Nederlandse markt te veroveren. Hun collecties lopen uiteen van interieurdesign tot fashion en van stationary tot fietsen.
In dit verslag zie je de mooie woonaccessoires van Spring Copenhagen. In de Deense traditie van elegantie en stijl voert dit merk glaswerk, keramiek én houten dierfiguren. Sommige hebben zelfs een praktische functie zoals de toekan en een pinguïn, respectievelijk een peper- en zoutmolen. 

Scandinavisch cool

ShowUp krijgt steeds meer de vorm van een hip festival. In de twee dagen (traditiegetrouw op zondag en maandag) is er een inspirerende randprogrammering met de zogenaamde ListenUP-sessies. Detailhandel-experts en trendwatchers houden bezielende 'talks' over onderwerpen waar het kleinbedrijf haar voordeel mee kan doen (zoals bijvoorbeeld over de inzet van social media voor en door winkeliers en de do and don't voor kleine webshops).
Voor de bevrediging van de inwendige mens zijn er diverse foodtrucks en op de terrassen kun je elkaar ontmoeten, netwerken met collega’s, relaties en leveranciers, maar vooral ook even bijkomen van de vele indrukken en impulsen die je op de beurs krijgt.








1 Detail van de trendvoorstelling 'Outlandish'. 2 en 3 De mooie houten objecten van Spring Copenhagen. 4 Florale decoratie. 5 Een gigantische 'Rijkswachter': robotjes gemaakt van de transportkratten van het Rijksmuseum. 6 Nog meer details in 'Outlandish'. 7 kleurrijke kartonnen poppenhuizen, zeilboten, honden, insecten, wereldmensen en heel veel meer bij Studio Roof.
Tot zover ShowUp voor najaar 2018.
De inkoopbeurs - altijd begin september - is de start van het nieuwe interieur-seizoen (oktober is zelfs de 'officiële' woonmaand). Na de zomer - de warme, zonovergoten zomer - verplaatsen wij ons langzamerhand weer naar binnen. En ook ik zal weer wat vaker aandacht besteden aan het interieur en design, met verslagen van evenementen als de VTwonen & designbeurs, de Dutch Design Week en tenslotte Meesterlijk.  


-X-



Fijn! Het is vandaag...



1 Een stoel van (Dutch designer) Jasmijn Muskens in de trendforcast 'Craft Factory'. 2 Kleurrijke en bonte verzameling borden bij (agentschap) Prospectt. 3 Producten bij de trend 'Outlandish'.


Tekst en alle (iPhone) foto's ©Miriam van der Meer (www.agreylady.nl). 

Auto Post Signature

Auto Post  Signature