Berlage: Godfather of Dutch Design

2 januari 2016
Op zich wel leuk bedacht, maar het is nogal wat om Berlage de Godfather van Dutch Design te noemen.
En begrijp mij goed: ik ben een groot bewonderaar van deze bouwmeester, maar zo lust ik er nog wel een. Dan weet ik er nóg wel een paar die (ook) in aanmerking komen voor een dergelijke eretitel.



Berlage, de Don Corleone van het Hollands ontwerp? 
Volgens de bij de expositie behorende brochure, heeft de maker* van de tentoonstelling geprobeerd om Berlages werk vanuit verschillende standpunten te vergelijken met dat van eigentijdse ontwerpers. "Overeenkomsten kunnen treffend zijn, verschillen onoverbrugbaar. Berlage: Godfather of Dutch Design (in de naar hem vernoemde Beurs van Berlage) is een unieke expositie waarin wij H.P. Berlage, de architect van ons gebouw en ontwerper van vrijwel alle interieur-onderdelen, een plek geven in de historie en de ontwikkeling van het succesvolle Dutch Design".

Een plek geven, oké. Maar Godfather?

Berlage (1903): bureau voor de directeur van de Effectenbeurs, houtsnijwerk: J. Mendes da Costa. Behang Studio Job.




Hendrik Petrus Berlage (1856 – 1934) was een belangrijke Nederlandse architect en stedenbouwkundige. Hij benaderde gebouwen als een gesammtkunstwerk. Veel van zijn werken bevinden zich in Amsterdam (Beurs van Berlage, Berlagebrug, het uitbreidingsplan Amsterdam-Zuid (Plan Zuid) en natuurlijk de gebouwen op 'mijn' Mercatorplein), met als uitzonderingen onder andere het prachtige Haagse Gemeentemuseum en jachthuis Sint-Hubertus op de Hoge-Veluwe.

Oog voor detail en constructie
Terug naar de tentoonstelling. Vanuit zeven perspectieven worden de (vermeende) overeenkomsten tussen Berlage en de moderne Nederlandse ontwerpers belicht. Maar waarom moet de uitleg daarover in de brochure zo cryptisch en daardoor onbegrijpelijk worden beschreven? Een voorbeeldje. Berlage had veel oog voor detail en constructie (zie bovenstaande foto's). En wat staat er in het boekje over dit onderwerp? "Constructie was voor Berlage een thema dat eerlijkheid verlangde. Nu (nu als in 'tegenwoordig', red.) zou verfijning eerlijkheid over constructie in een droom kunnen veranderen". Hûh? Nog een. "Organisatie definieert de manier waarop een ontwerper betrokken is. Die wordt nu minder hiërarchisch."
Sorry?
Begrijp jij het nog?

Pepe Heykoop, kroonluchter.

Berlage (2 x) bouwmaterialen.

Overeenkomsten
"Sommige gelijkenissen tussen Berlage en huidige ontwerpen zijn helder (zie onderstaande foto's 1, 2 en 3), bij andere vergelijkingen ligt het verband wat minder voor de hand" (Wat mij betreft helemaal niet...) (foto 4, 5 en 6). "Desondanks vertegenwoordigen alle hedendaagse ontwerpen in de expositie op de een of andere manier Berlages erfenis".

1. Op de voorgrond: Berlage en Piet Zwart. Daarachter Bas van Beek en Scholten & Baijings.

2. Links: Wouter Scheublin. Rechts: Berlage.

3. Links: Berlage. Rechts: Ineke Hans

4. 'Layers Cloud Chair', Richard Hutten
5. 'Tree Chair', Friso Kramer.
6. Lamp 'Fragile Future 3.10' van Studio Drift en 'Not Only Hollow Chair' van Dirk van der Kooij.

Als leek zijnde, vind ik het zo nu en dan (dus) nogal lastig om de zogenoemde 'gelijkenis in DNA' tussen Berlage en Dutch Design te ontdekken. Maar dat doet niet af aan het feit dat alle getoonde ontwerpen zeker de moeite van het bezichtigen waard zijn. Dus ik zal ophouden met mopperig doen en je aanraden om zelf een bezoekje te brengen.
Laat de tekst in de brochure voor wat het is en ga lekker plaatjes kijken.
Want dat is altijd leuk.

(tot 15 mei 2016. Damrak 243, Amsterdam) 

-X-

Hup! Vandaag een Trans-Nederland-tour. Met de trein naar Kerkrade voor het nieuwe Cube Design Museum aldaar. Volgende week een verslag.

PS: Bloedverwanten: Berlage is de overgrootvader van cabaretier en schrijver Vincent Bijlo.

Concept: Mariska van der Burgt voor Zetel Foundation.
Alle foto's: roomservice13.nl

Auto Post Signature

Auto Post  Signature