Hoogtepunten vanaf de beursvloer: PAN Amsterdam in de Rai

20 november 2018
Afgelopen zaterdag opende in de Amsterdamse RAI de 32ste editie van PAN Amsterdam. Tijdens deze gewaardeerde achtdaagse kunstbeurs zie je het aanbod van 155 galeristen, antiquairs en kunsthandelaren met een assortiment van heel divers en soms museaal antiek, hoogstaande oude, moderne én hedendaagse kunst, sieraden, fotografie, designmeubelen en objecten uit oude en verre culturen en dat alles van hoog allooi. Zeg maar gerust topstukken.

En net als bij eerdere afleveringen zijn er ook dit jaar weer mooie vondsten. Trouvailles, zoals een vroeg portret geschilderd door Piet Mondriaan*, dat al op de eerste dag werd verkocht en ik (persoonlijk) 'ontdekte' een zwembadfoto gemaakt door de Britse kunstschilder David Hockney uit 1974. Dus hoe actueel**.
Het portret van Elisabeth Sophia Maria Bergman-Cavalini dat Mondriaan maakte in 1901 (lees hier verder). 
** Afgelopen week heeft 'Portret van een kunstenaar (zwembad met twee figuren)' uit 1971 van David Hockney bij de veiling bij Christie's in New York een recordbedrag van $ 90.3 miljoen opgeleverd. Het is het hoogste bedrag dat ooit voor een werk van een levend kunstenaar is betaald.

Ik maakte een rondje over de beursvloer. Kijk je mee?



1. John DeAndrea's 'Amber Reclining', 2015 (in bruikleen van Museum Voorlinden). 2. David Hockney, 'Yves-Marie asleep', 1974 (from the portfolio "Twenty Pictures") bij Flatland Gallery. 3. Suzan Drummen bij Jan Knegt Gallery.
En ongeacht alle door kenners aangeprezen en ongetwijfeld kostelijke antiquiteiten en archeologische- en Aziatische artefacten, richtte ik mij ook voor deze gelegenheid weer op moderne- en hedendaagse kunst. Daar ligt nu eenmaal mijn passie, vandaar.
En van die categorie zijn er genoeg aanbieders. Steeds meer, lijkt wel. Want de laatste jaren is er wel wat veranderd. 'Vroegâh' had de kunstbeurs het imago van stijf chique en high end. Zeg maar old school boys network, driedelig grijs en veel oud én nieuw geld. Dat is toch wel langzaam aan het verschuiven en de organisatoren doen er alles aan om van dat ietwat stoffige beeld af te komen. Om te verjongen en te verhipsteren.

Verleden jaar werd er al gekozen voor een vernieuwde opzet die voor meer dynamiek en beleving (beleving...?) zou moeten zorgen en elk jaar "verdiept de beurs haar strategie". Waar er vroeger een onderscheid werd gemaakt in de verschillende disciplines, staan de standhouders nu kris kras door elkaar. "Zo ontstaan nieuwe combinaties van kunst, antiek en design die aansluiten bij de belevingswereld van de eigentijdse koper die meer en meer koopt op zijn gevoel", aldus de organisatie. 
Om een jongere doelgroep te bereiken werd dit jaar voor het eerst een brunch georganiseerd (tijdens de VIP-opening op zaterdag) voor zogenaamde 'influencers': instagrammers, bloggers en vloggers en meestal millennials (vandaar dat ik niet was uitgenodigd... :-) 






1. en 2. 'Schilderwerk' van Cole Morgan en een sculptuur in Sjef Voets. 3. en 4. Werk van Jan Vos en de hiervoor genoemde kunstenaars via Contempo Gallery Rotterdam. 5. en 6. De stand van Collectie Harms Rolde met (op foto 5) op de achtergrond twee beelden van Eja Siepman van den Berg en in het midden een sculptuur van Ilse Oelbers. 6. een enorm schilderij van Jans Muskee
Daarnaast is er een uitgebreid lezingenprogramma onder de noemer PAN Podium. "PAN Podium biedt de bezoeker een afwisselend programma van inspirerende, interactieve presentaties en wetenswaardigheden over uiteenlopende aspecten van kunst en de kunstmarkt. Met als overkoepelende thema 'van verzameling naar museum' belichten dertien museummedewerkers en/of andere professionals verschillende invalshoeken van verzamelen en/of beheren van kunst" (het programma zie je hier).

Ook zijn er dagelijks rondleidingen over de beurs. Tijdens mijn bezoek (zondag 18/11) zag ik HKH Prinses Margarita de Bourbon de Parme (zelf sieradenontwerper, zie hier haar website) met een heel gevolg over de art fair paraderen (niet dat ik haar herkende, ik ben immers geen royalty-watcher).
Je kunt niet reserveren, maar kijk bij de informatiebalie of je je ter plekke kunt inschrijven. Misschien treft je dan wel 'Heel Holland Bakt'-jurylid Janny van der Heijden. Die zal vooral geïnteresseerd zijn in food art, denk ik zo maar...

Wij beginnen bij het begin en daar sta je oog in oog met een liggend naakt. Bij de entree van de beurs strekt een blote jongedame zich uit en niets lijkt haar te deren (de temperatuur, de drukte, het voyeurisme). Het hyperrealistische beeld van de Amerikaanse kunstenaar John DeAndrea (genaamd 'Amber Reclining' uit 2015 en te leen van Museum Voorlinden) kijkt dromerig en ingetogen naar haar eigen handen. Als toeschouwer word je een beetje ongemakkelijk, want het sculptuur is echter dan echt. En daarmee is Amber heel 'instagrammable', oftewel het nieuwe fotogeniek (en ook ik maakte mij schuldig aan digitale vastlegging).






1. Een van de acht portretten van Erwin Olaf, in dit geval 'Blonde Sien' bij Galerie van Piet Hein Eek. 2. De Booth van Galerie Dom'Arte met schilderijen van Armando en glaswerk van Sabine Lintzen. 3. Armando en 4. 'Out in the Country' met werk van Kiki van Eijk en schilderijen van Marc Mulders (allemaal Galerie Dom'Arte). 5. Jason Sims led-wandsculptuur 'Shelf Space XVIII' en 6. Carlo Borer, 'Cluser 6' beiden bij ArtitledContemporary
Vervolgens spoedde ik mij in gestrekte draf naar de speciale presentatie waar het werk van Erwin Olaf te bewonderen is. Als eregast én op uitnodiging van de organisatoren van PAN Amsterdam maakte de gevierde top-fotograaf (die volgend jaar bij zijn 60e verjaardag wordt geëerd met maar liefst 3 exposities) een serie van 8 portretten. Hij verbeeldde Amsterdammers in een typische Mokumse setting in combinatie met een kunstwerk van de beurs (en de foto's zijn tevens campagnebeeld van de art fair). "In een (sfeervol, maar erg donker) labyrint van semi-transparante vitrages laat Olaf de bezoeker ronddwalen en presenteert hij zijn foto’s naast de objecten die op de foto staan."

Goed. Tijdens deze editie van PAN Amsterdam probeerde ik niet de fout te maken die ik maar al te vaak maak en dat is als een kip zonder kop rond te snellen en alles te willen 'coveren'. Nee, dit keer heb ik weloverwogen keuzes gemaakt en dat resulteerde in de bijgevoegde fotoreportage.
Zo blijk ik fan te zijn van het werk van de Amerikaans/Belgische kunstenaar Cole Morgan (1950). Mij voor deze ontmoeting onbekend, raakte ik bij de booth van Contempo Galerie uit Rotterdam onder de indruk van zijn kunst. Bij dezelfde galerie: de (architecturale) olieverfschilderijen van  Jan Ros (1961). Ook heel erg mooi.

Blij verrast was ik bij het zien van verschillende werken van Armando. Waarschijnlijk door zijn overlijden eerder dit jaar én de tentoonstelling in Museum Voorlinden (en mijn verslag daarvan lees je hier) is zijn werk actueler dan ooit, en o.a. te zien en te koop bij Galerie Dom'Arte. Hetzelfde kunsthuis vertegenwoordigt ook Sabine Lintzen, die mooie glaskunst maakt. 
Bij Jan van Hoof Galerie was ik erg gecharmeerd van de 'fotografische' gobelins van kunstenaar Jenny Ymker.
  





1. Design en werk van Jeroen Henneman en Klaas Gubbels bij Wonderwood. 2. Sculptuur van Coderch & Malavia bij Galerie Mokum. 3. en 4. Jenny Ymker bij Jan van Hoof Galerie 5. Sculptuur 'The Dance of Mr. de Ruyter' van Frode Bolhuis bij Galerie Bart. 6. De stand van Kahmann Gallery op PAN Amsterdam.
Oké. Zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan, maar ik laat het hierbij. Kijk en huiver en vel vooral je eigen oordeel. Of beter nog: ga zelf kijken!
PAN Amsterdam in de RAI is nog tot en met zondag 25 november dagelijks vanaf 12 uur te bezoeken. Kijk even op de website voor verdere informatie.


-X-


Meer kunstbeurs-nieuws: mijn volgende weblog komt vanaf de internationale COLOGNE FINE ART 2018. Dus óp naar Keulen en we 'spreken' elkaar later.....

Prachtige kunst van Javier Gómez en meer bij de in glas en kristal gespecialiseerde Etienne Gallery.
Tekst en alle (iPhone)foto's ©MiriamvanderMeer (www.agreylady.nl).

Auto Post Signature

Auto Post  Signature