De verzamelde werken van de AkzoNobel Art Foundation: on 'Common Ground'

28 april 2018
Uniek. Centraal in de 'financial mile', oftewel het dynamische Amsterdamse bedrijvendistrict de Zuidas, staat het AkzoNobel Center en op de begane grond van het hoofdkwartier van deze Nederlandse multinational zit een voor iedereen vrij toegankelijke tentoonstellingsruimte. En dat is ongekend.

Sinds de opening in 2006 hebben al meer dan 100.000 belangstellenden deze kunst- en ontmoetingsplek tussen al die hoog-opdoemende (en vaak afwerend spiegelende) kantoorgebouwen weten te vinden. De Art Space van de AkzoNobel Art Foundation zet haar deuren wagenwijd open voor het publiek en 'ontsluit daarmee de betonnen bunkers en de spreekwoordelijke ivoren torens van dit zakencentrum'.

Kijk met me mee naar de tentoonstelling 'Common Ground'.



1.  Esiri Erheriene-Essi | All Purpose Smile | 2017. 2. Hans Op de Beeck | Tatiana (Butterfly) | 2017. 3. Frank Havermans | KAPKAR/WS1P-AN | 2018.
Er lopen veel mensen in en uit. Met akte- en laptoptassen, correct gekleed in het uniform van deze chique kantorenjungle: gerokt met pumps met een beschaafd hakje of in kostuum met stropdas en gepoetste schoenen, zich haastend om op tijd te komen voor hun afspraak. Zij stappen stevig door, maar anderen - buurtbewoners, passanten, scholieren, dagjesmensen en city trippers, maar bovenal kunstliefhebbers - nemen de tijd om te genieten van al het moois dat te zien is op de multifunctionele, levendige begane grond van het gebouw waar AkzoNobel is gevestigd.

kunst ter inspiratie

Ongeveer de helft van de ontvangstruimte van de burelen van de verf, lak en chemicaliën-specialist is ingericht als 'Art Space'*, een plek die is ontworpen om de door het bedrijf in ruim twintig jaar verzamelde internationale hedendaagse kunst te exposeren.
Je ziet er bijvoorbeeld een door kunstenaar Frank Havermans speciaal voor deze ruimte ontworpen installatie, dat refereert aan de functie van het kantoorpand. 'KAPKAR/WS1P-AN' is een, tussen twee pilaren hangende eenpersoons-werkplek. "Een plek om je terug te trekken en veilig te voelen, maar wel voor iedereen zichtbaar en toegankelijk."
* De Art Space is ontworpen door Tom Postma Design, bekend van tentoonstellingsconcepten voor o.a. Art Basel en de TEFAF, in samenwerking met Folkert van Hagen van GROUP A, de architect van het 'Beethoven-gebouw' waarin het hoofdkantoor van AkzoNobel is gevestigd.





1. Gijs Frieling | Common Background | 2018. 2. Ina van Zyl | Politician | 2010. 3. Allard van Hoorn | Skies over Snaefell | 2012. 4. Maria Roosen | Droomhuis | 2002. 5. (Doek) Joris Geurts | Untitled, Untitled | 1996 en (sculptuur) Michael Jacklin | Oculus | 2015.
"De basis voor het aanleggen van een kunstcollectie is het stimuleren van talent als uitdrukking van onze sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid", aldus het bedrijf.
Akzo Nobel - dat sinds 1996 kunst verzamelt - is daarin zeker niet de enige Nederlandse firma. Bij de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) zijn een kleine vijftig bedrijven en (semi-overheids)instellingen aangesloten die om verschillende redenen kunst collectioneren. Belangrijk is vaak de stimulerende werking en het positieve effect van kunst op de bedrijfscultuur en het -imago. Wat AkzoNobel uniek maakt, is dat deze verf-grootmacht hun verzameling openbaar toegankelijk tentoonstellen in hun eigen ambiance. Ongebruikelijk, want de meeste bedrijven houden hun bezit achter gesloten deuren en 'slechts' zichtbaar voor het eigen personeel of de collectie is alleen te beschouwen op afspraak.

Museumjaarkaart niet nodig 

In januari 2016 werd een deel van de parterre van het hoofdkantoor ingericht als expositieruimte voor de eigen kunst. “De ruimte is specifiek ontworpen om mensen naar binnen te trekken en ontmoetingen met elkaar tussen de kunst te faciliteren. De zichtlijnen bieden spannende doorkijkjes naar de verschillende kunstruimtes die desondanks toch intiem blijven," aldus Hester Alberdingk Thijm, directeur van de AkzoNobel Art Foundation (op de website).

En dat is uitstekend gelukt, dat 'naar binnen trekken'. Ik ervoer hoegenaamd geen enkele schroom om over de drempel te stappen. Integendeel, het is heel vanzelfsprekend om hier - en ondanks de 'zakelijke kantoor-hectiek' - in alle rust de prachtige en intiem geëxposeerde kunst te bekijken.
Petje af en missie geslaagd!





1. en 2. Veel aandacht voor het fotografische werk van Elspeth Diederix. 3. Maria Roosen | Tent | 1998-2015. 4. Sam Salehi Samiee | A Piece of The Sky | 2015 (sculptuur) en | The Sky River | 2015 (doek). 5. Robert Zandvliet | Untitled | 2007.
Verleden week opende minister Ingrid van Engelshoven (OCW) de tentoonstelling in de Art Space die de titel 'Common Grounds' meekreeg. En directeur Alberdingk Thijm vertelde vervolgens in een interview in Het Parool waar dit thema voor staat. "De individualisering is enorm. Alles wordt je hoofd ingezonden door de digitale media. Deze tentoonstelling is een humaan manifest over waar je vandaan komt, hoe het je zijn bepaalt." (...) "Kunst is de beste discipline om ons de ogen te openen, er is ruimte voor jouw interpretatie en voor die van mij." 

ik zou graag een Jeff Koons kopen

Hoe dan ook: de Art Space met Common Ground blijkt een prachtige showroom voor kunst op een hele onverwachte plek. Een rustpunt en tevens contemplatie-ruimte in het zakelijke zenuwcentrum van Amsterdam en de 'razendsnelle wereld' van corporate businesses en het grote geld. 
Ik zag geweldig fotografisch werk van Silvie Zijlmans ('What goes up'); een 'dit-is-niet-wat-het-lijkt' videokunstwerk van Marcos Chaves ('Cry me a river'); het intrigerende sculptuur en op de achtergrond het 'bijpassende' schilderij van Sam Salehi Samiee. Het ontroerende hyper-realistische beeld van het meisje met de vlinder van Hans Op de Beeck. Het enorme, fascinerende doek van Robert Zandvliet. Stuk voor stuk én allemaal kunstzinnige pareltjes.
En er is meer. Veel meer.




1. Ulrike Rehm | 45-32 | 2015. 2. Silvie Zijlmans | What goes Up | 2012. 3. Sarah van Sonsbeeck | 1.5 bars of gold dripped | 2018 (op de foto lijkt het 'zilver', maar het is goud). 4. Michael Wolf | (Detail van) Architectures of Density serie | 2012-2016. 
Weet je wat ook zo sympathiek is? Bij de toegang naar de tentoonstelling staat een tafel met daarop een gastenboek (laat vooral een reactie achter) én een hele stapel mappen. En met die mappen of hand outs is ook de informatievoorziening uitstekend geregeld. In de glossy uitgave zijn alle kunstwerken uit de expositie opgenomen. Deze 'catalogus' is er in het Engels en het Nederlands.
En pakjes met ansichtkaarten.

Helemaal gratis en voor niks...


-X-


Ben je een dagje in Amsterdam? Ruim dan vooral een uurtje (of meer) in voor Art Space....
Ik zeg: "DOEN!"

AkzoNobel Art Space ligt op steenworp afstand van Station Zuid, dus uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer. 
Maandag t/m vrijdag van 10.00 - 17.00 uur. 


De informatievoorziening is (ook) uitstekend geregeld.
Tekst en alle (iPhone)foto's: www.greylady.nl

Auto Post Signature

Auto Post  Signature