Walasse Ting in Museum Jan van der Togt.

27 maart 2018
Begin jaren negentig was de kunst van Walasse Ting razend populair. Ook wij (mijn toenmalige echtevriend en ik) hadden een ingelijst affiche met een kleurrijke afbeelding van een wulpse, half-ontblote dame met papegaaien (of waren het katten?) boven de bank hangen. De kunstenaar was toentertijd heel en voque en origineel schilderwerk dan ook onbetaalbaar. Het enige wat wij ons konden permitteren qua 'affortable art' was een poster, want dergelijke massaal en in zeer hoge oplage gedrukte reproducties waren volop voorhanden.

Hoe dan ook, mijn bezoek aan de tentoonstelling 'Walasse Ting, The Amsterdam Years' in Museum Jan van der Togt in Amstelveen was een feest van herkenning. Kijk mee naar zijn makkelijk te behappen en vooral vrolijk-makende kunstwerken. Want één ding kan ik je verzekeren: je humeur klaart er onmiddellijk van op!



1. 'Rouge Baiser Amsterdam', 1986. 2. Walsse Ting, begin vijftiger jaren. 3. 'Zonder titel (Pauw)', ca. 1988-1990.
Xiongquan Ding (Shanghai, 1928 – New York, 2010), zoals de auto-didactische kunstenaar in het echt heette, verliet China net na de tweede wereldoorlog om zich - na een aantal jaren in Hong Kong te hebben gewoond, in 1953 in Parijs te vestigen.
En in de avantgardistische kringen van de bruisende Franse hoofdstad van die jaren ontmoette Walasse Ting mensen als Joan Miró, Asger Jorn, Pierre Alechinsky en 'onze eigen' Karel Appel. En waar Ting in eerste instantie nog vrij traditioneel werkte volgens oude Chinese principes, kleurden zijn schilderijen door het contact met een aantal van die (voormalige) CoBrA-leden ruiger en abstracter. Daarnaast werden erotiek en zinnelijkheid terugkerende thema's in het werk van Ting.

En met name zijn vriendschap met Karel Appel hield zijn leven lang stand, want - ook al verhuisde de Chinese kunstenaar in 1957 naar de Verenigde Staten - vanaf 1989 woonde Ting afwisselend in New York én in Amsterdam, waar hij samen met Appel in de Hondecoeterstraat een atelier had (achter het Concertgebouw in het chique Zuid). In de zaaltekst is te lezen dat Ting altijd met Chinese penselen en vaak op Chinees rijstpapier werkte. "Met het eigen exotische kleurenpalet waren dit de elementen voor het universum van Ting".

In 2002 raakte Ting na een hersenbloeding in coma en na zo'n acht jaar verzorgd te zijn in een verpleegtehuis in Amstelveen, overleed de kunstenaar op 81-jarige leeftijd in New York. 







1. Zonder titel (papegaaien), '90s. 2. Zonder titel, ca. 1960. 3. Walasse Ting in zijn atelier in de Hondecoeterstraat. 4. Zaaloverzicht. 5. Zonder titel (Irissen), '90's.
Naast zijn expressieve, energieke en (licht) erotische schilderijen schreef Ting ook experimentele poëzie. Zo zie je op zaal het 'Walasse Ting by Walasse Ting': een opsomming van gebeurtenissen per levensjaar: "1 years old first time sing song, 2 years old first time stand up, 3 years old first time catch grasshopper" en zo verder tot en met zijn 70ste levensjaar ("70 years old first time buy 2 shooting stars").

In de tentoonstelling hangen 80 originele kunstwerken met een focus op zijn Amsterdamse jaren, voornamelijk afkomstig uit de collecties van Nederlandse verzamelaarsDe 'Hollandse periode' in het werk van de flamboyante kunstenaar wordt gekenmerkt door felle, 'neon-achtige' kleuren, vrouwfiguren en dieren en dan vooral katten, papegaaien en paarden.
Aanleiding voor deze grote expositie in het particuliere verzamelaars-museum is de toegenomen belangstelling voor Walasse Ting in zijn geboorteland China. Blijkbaar vinden zijn werken daar grote aftrek, terwijl de kunstenaar hier in Nederland enigszins in de vergetelheid is geraakt. Genoeg reden voor een tentoonstelling van deze omvang. 



1. Links, 'Zonder titel', 1967 en rechts 'Zonder titel', ca. 1960. 2. Zaaloverzicht met glasobject van Stanislav Libenský. 3. Václav Cigler (geen titel, geen datum). 
Museum Jan van der Togt - gevestigd in een (onvermoed groot) pand in de oude stadskern van Amstelveen, werd in 1991 opgericht door fabrikant Jan van der Togt (1905 - 1995), oprichter van het oer-Hollandse Van der TOgt MAssa-artikelen DOrdrecht, oftewel Tomado. Je weet wel: van die overbekende en typisch jaren '60 metalen boekenrekjes. Ook maakte de fabriek van die draadstalen onderzetters en de zogenaamde en reuze handige 'flessenlikkers'. (#jeugdsentiment)

Goed. Naast ondernemer was Jan van der Togt ook gepassioneerd verzamelaar van contemporaine kunst. Zijn kunstzinnige nalatenschap bevat veel beeldhouwwerken van sculpturist Jan Verschoor (die ook nauw betrokken was bij de oprichting én het beheer van het museum) en olieverf-schilderijen van de surrealist Hans Kanters. Maar bovenal heeft het museum een toonaangevende collectie moderne glaskunst. Naast (vrij) werk van bekende Nederlandse glasartiesten als Andries Copier, Siem van den Marel, Willem Heesen en Floris Meydam, zie je in het museum ook prachtige topstukken van avantgardistische Tsjechische kunstenaars zoals Václav Cigler, Stanislav Libenský en Aleš Vašiček




1. Andries Copier (geen datum, geen titel). 2. Jozef Tomecko, (geen datum, geen titel). 3. Andries Copier, 1985. 4. Menno Jonker, 'Kom', 2007.
De tijdelijke tentoonstelling met het (voor mij nostalgische) werk van Walasse Ting is nog tot en met 15 april te bewonderen in Museum Jan van der Togt. Kijk even op de site voor bezoekersinformatie.

En bedenk: de vaste collectie tentoongestelde glaskunst is op zich en alleen al 'de moeite' van een bezoek waard


-X-


Have a nice day!

Tomado boekenrekje en onderzetters.
Tekst en alle (iPhone) foto's © www.agreylady.nl

Auto Post Signature

Auto Post  Signature