Brafa 2020: geweldige aandachttrekkers op de 65e Brussels Art Fair

25 januari 2020
Vorig jaar bezochten maar liefst 66.000 belangstellenden de internationale Brussels Art Fair, oftewel Brafa. Al in 1956 opgericht en daarmee een van de oudste en meest respectabele beurzen van de wereld. Zeg maar gerust één van de top-5 kunst- en antiekmarkten wereldwijd. Dit jaar kun je je van 26 januari tot en met 2 februari vergapen aan allerhande pronkstukken op de Brusselse beursvloer.
Kopen mag ook.

Op uitnodiging van de organisatie maakte ik voorafgaande aan de opening van deze verkooptentoonstelling een rondgang langs de 133 kunst- en antiekdealers en dat leverde - zoals gewoonlijk en ingegeven door mijn (over-) enthousiasme - een bomvol weblog op.
Kom je mee? Ik leid je rond.



1. Roni Horn bij Simon Studer Art Associés. 2. (twee maal) Le Corbusier en 3. (brons van) Tony Matelli, via Maruani Mercier
Op deze 65e en dus extra feestelijke editie word je gefêteerd op handelaren en galeristen* uit veertien verschillende landen - waaronder zes uit Nederland** - die gezamenlijk een gevarieerde mix van objecten uit diverse kunstdisciplines aanbieden.
De bezoeker van Brafa vindt niet eens zoveel méér, maar vooral béter. Het crème de la crème van oude-, moderne- én hedendaagse beeldende kunst, archeologie, juwelen, tribal art, strips en design en dat alles gepresenteerd in stands die zijn ingericht als smaakvolle, soms/vaak/meestal eclectische stijlkamers. Zowat 5.000 jaar kunstgeschiedenis.
Afgelopen week kreeg ik een exclusive collectors and press preview (ja zeker, heel internationaal, want de high end art scene opereert nu eenmaal mondiaal) in het voormalige Brusselse post- en overslagstation Tour & Taxis.
50 Belgische (37 %) en 83 internationale kunsthuizen (63 %).
** Bruil & Brandsma; Douwes Fine Art galerijMorentzRueb Modern and Contemporary ArtStudio 2000 Art Gallery en Floris van Wanroij.

"Een eclectische beurs op mensenmaat met een gemoedelijke sfeer" zo refereert Harold t'Kint de Roodenbeke, sinds 2012 voorzitter/directeur van Brafa, naar 'zijn' kunstmarkt op de website. (En ik hoor het hem zeggen in dat mooie zangerige Vlaams.) 'We zijn ontzettend fier eens te meer een deskundig panel te kunnen voorstellen met internationale weerklank in zeer uiteenlopende domeinen."

Etalage van de kunsten

Ik kan niet anders dan dit beamen. Kunstzinnigheden van heb ik jou daar (en dat is een understatement). Maak je een slentertocht over het Brafa-parcours (om precies te zijn 15.400 m², dus je komt wel aan je 10K stappen), dan verplaats je je door de tijd en maak je tegelijkertijd een wereldreis. Je hoeft niet ver te zoeken: overal op de beurs fabelachtig eclectisch. Elke deelnemer meester in z'n eigen sfeer.
Ook voor al uw freaky en quirky objecten, zoals daar zijn een Mars meteoriet, een Afrikaans masker in de vorm van een antilope en Hollywood-memorabilia: wat te denken van de 'messcherpe klauwen' van Wolverine uit X-Men.






1. Victor Vasarely, Alexis Lartigue Fine Art. 2. De (design)stand van (het Nederlandse) Morentz. 3. Andy Warhol, Galerie von Vertes. 4. Ugo Rondinone, Gladstone Gallery. 5. Anne-Marie Paul bij Maison Rapin. 6. Ron Gorchov (en rechtsonder Toni Matelli), Maruani Mercier
Zoals je (waarschijnlijk) wel weet heb ik een voorkeur voor kunst, ook toegepaste, uit het begin van de vorige eeuw, maar ik ben ook niet vies van andere stijlperiodes. Maar alles (laten) zien is onmogelijk, dus dient de vraag zich aan hoe ik dit varkentje ga wassen. Het credo blijkt dan vooral reduceren en deduceren.
Dus gemakshalve sla ik de juwelen-presentaties over (diamonds are not this girl's best friend: ik heb niks met glimmertjes). Hetzelfde geldt voor archeologische vondsten, tribal art, pre-Colombiaans- en Oosterse kunst. Ook geen oude klokken en historische medische- en nautische instrumenten. Weliswaar allemaal topstukken, maar ik moet nu eenmaal keuzes maken.

Oké. Ik ben goed op weg, maar ik moet verder met downsizen. Zilverwerk en munten (ik kijk wel graag naar Emiel Aardewerk in 'Tussen Kunst en Kitsch'. Zo'n sympathieke man - met een glimlach van oor tot oor - én verbazingwekkend hoeveel die 17e- en 18e-eeuwse bonbonnières, snuifdozen en kandelaren - en dan liefst als paar - waard zijn). Ook skip ik de antieke boeken en ander drukwerk, dus feitelijk beperk ik mij tot kunstwerken van ná 1850. Je ziet hier 'alleen' door mij gemaakte foto's van moderne en hedendaagse hoogstandjes. En ja, dat was pijnlijk snijden.

Publieksfavorieten

Mijn oog viel verrassend vaak op schilderijen van het Belgische CoBrA-lid Pierre Alechinsky (uit 1927, dus al in de 90). Een van de deelnemers, namelijk Samuel Vanhoegaerden, presenteert een uitgebreide verzameling tekeningen en schilderijen van James Ensor. Bij Guy Pieters Gallery lopen ze vooruit op zaken. Aankomende september zal Christo - op de voor hem gebruikelijke manier - de Arc de Triomphe in Parijs inpakken. Om het project te kunnen bekostigen (én voor het broodnodige op de plank) kun je bij deze galerie de 'ontwerptekeningen' kopen.
Opvallend veel minimalistisch en 'grafisch' werk.






1. Fernand Léger, Galerie Fleury. 2. Eduardo Paolozzi, Clearing. 3. Kim Tschang Yeul bij Alexis Lartigue Fine Art. 4. Carlos Cruz-Diez, La Patinoire Royale-Galerie Valérie Bach. 5. Anne Collier, Gladstone Gallery. 6. Stanley Whitney, Baronian Xippas.
En alles - uiteraard, zou ik haast willen zeggen - op kwaliteit, conditie, echtheid en herkomst gecontroleerd. Want je staat er niet bij stil, maar de te koop aangeboden kunstwerken zijn allemaal onderworpen aan een vakkundig, meedogenloos kritische inspectie uitgevoerd door een team van zo'n 100 kunst-connaisseurs. En die konden 'aan de bak', want er moesten maar liefst 10.000 tot 15.000 voorwerpen worden gekeurd. Een raggeling (ook wel miskoop) en - dientengevolge - een slechte pers kan een kunstbeurs van deze allure zich niet veroorloven.
(Op Nemo Kennislink lees ik dat big data in de toekomst uitsluitsel zal kunnen geven over de echtheid van schilderijen).

liefdadigheidsveiling

Dit jaar nieuw en verbandhoudend met het heuglijke 65-jarige bestaan van Brafa, is de organisatie van een liefdadigheidsveiling, waar vijf delen van de voormalige Berlijnse muur (na te zijn tentoongesteld bij de entree van de kunstbeurs) bij opbod worden verkocht. Verleden jaar (om precies te zijn op 9 november) was het 30 jaar geleden dat 'de Muur' - hét symbool van de Koude Oorlog en de Duitse deling - viel.
De opbrengst van de verkoop van deze gevaartes gaat in zijn geheel naar vijf goede doelen (waaronder een stichting voor kankeronderzoek en een die zich bezighoudt met de integratie van gehandicapten). En mocht je interesse hebben: de startprijs is vastgesteld op € 15.000 per segment. En als de veiling op de laatste dag van de beurs (zondag 2/2) wordt afgeslagen, dan moet je als lucky bidder wel zorgen voor een goed onderheide standplaats: elk deel weegt zo'n 3,6 ton.






1. Christo bij Guy Pieters Gallery. 2. Karel Appel, Galerie Fleury. 3. Pierre Alechinsky, Guy Pieters Gallery. 4. Een plukje Pablo Picasso pottery bij Bailly Gallery. 5. Andy Warhol, Galerie Jamar. 6. Maurizio Cattelan & Pierpaolo Ferrari, Maruani Mercier
Goed, ik laat het hierbij. Het mag duidelijk zijn, op Brafa 2020 zie je hebberig makende kunst: een must see voor elke serieuze kunstconsument.
Zelf gaan koekeloeren kan natuurlijk ook: en wel tot en met zondag 2 februari. Kijk voor je afreist dan wel even op de website voor bezoekersinformatie: https://www.brafa.art/nl/home.



-X-



De laatste drie foto's vanaf de Brafa-beursvloer zijn een bruggetje naar een van mijn volgende topics, namelijk mijn bezoek aan het Brusselse Bozart, alwaar een tentoonstelling over en met Keith Haring.



Drie maal Keith Haring: 1. 'Red-Yellow-Blue #20', Galerie von Vertes. 2. Keith Haring door Robert Mapplethorpe (uit 1984) en 3. (Moi bij) 'Untitled' (1990) bij Gladstone Gallery.
Tekst en alle (iPhone)foto's: ©MiriamvanderMeer | www.agreylady.nl.
A grey Lady is een onafhankelijk weblog. Trips kunnen gesponsord zijn door derden, maar zonder enige toezegging over inhoud en presentatie.

Auto Post Signature

Auto Post  Signature