World Press Photo 2018 in de Nieuwe Kerk

22 april 2018
In de zestig voorgaande edities van World Press Photo zijn er heel veel winnende foto's iconisch geworden. Neem die van het blote 'napalm-meisje', gefotografeerd tijdens de Vietnamoorlog (in 1972) of dat beeld van de 'tank man' op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking (uit 1989). Al die beroemd geworden foto's worden bij de entree van de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk op de Dam breed uitgemeten. Ik heb daar slechts een vluchtig blik op geworpen, want - hoewel vaak prachtig van compositie en perfect in scherpte/diepte - word ik van die hard-confronterende foto's niet echt vrolijk. 
Wie wel?

Toch zag ik vooral hele mooie en in sommige gevallen inspirerende en optimistisch stemmende beelden in de op 14 april jl. geopende foto-expositie 'The Stories that Matter' van World Press Photo 2018.
Kijk je met me mee? 



1. Milieu: 1ste prijs enkelbeeld van Neil Aldridge. 2. Earth Kiln © Li Huaifeng 3. de Nieuwe Kerk.
Wist je dat deze roemruchte fotoprijs een Nederlandse oorsprong kent? (En het nu volgende plukte ik gewoonweg van de website). "In 1955 organiseerde een groep Nederlandse fotografen een internationale wedstrijd om hun werk aan een wereldwijd publiek te laten zien. Sindsdien is het concours, genaamd World Press Photo uitgegroeid tot 's werelds meest prestigieuze fotocompetitie en reist de tentoonstelling met alle winnende foto's de wereld rond om daarmee miljoenen mensen te bereiken."

prijs voor visuele journalisten en verhalenvertellers

Al zes decennia werkt de onafhankelijke en non-profit World Press Photo Foundation vanuit een kantoor in Amsterdam.  De jury - die dit jaar onder leiding stond van de Cubaanse fotograaf en art director Magdalena Herrera -  maakte een selectie* van de meest indringende, bijzondere en kwalitatief hoogwaardige beelden uit de visuele journalistiek van het afgelopen jaar (in dit geval dus 2017). Inmiddels is het een zeer prestigieuze prijs, want fotografen uit de hele wereld hopen op erkenning van hun werk in de categorieën milieu, hedendaagse kwesties, algemeen nieuws, lange-termijn-projecten, natuur, mensen, sport en hard nieuws (in het Engels: 'spot news'). 
En hoewel de meeste foto's in de expositie indringend en confronterend zijn, kreeg de laatstgenoemde groep, 'hard nieuws' die naam - spijtig genoeg - niet voor niks.

* De foto's zijn gekozen uit 73.044 inzendingen van 4.548 fotografen uit 125 verschillende landen.




1. Natuur: 1ste prijs Series (detail),© Ami Vitale. 2. Zaaloverzicht 3. Natuur: 2de prijs Enkel beeld (detail):© Thomas P. Peschak. 4. Natuur: 1ste prijs Enkel beeld (detail): © Corey Arnold.
In voorbereiding op mijn bezoek aan de Nieuwe Kerk googelde ik zo wat op World Press Photo en aanverwante zaken en daarbij viel mijn oog op deze uitspraak: "fotojournalistiek is een van de meest oprechte vormen van communicatie." Oké! Want beelden liegen niet. Hoewel?

De foto's in WPPH zijn over het algemeen spectaculair en hebben een enorme nieuwswaarde. Een aanslag op voetgangers op de Westminster Bridge in Londen; een gek die op bezoekers van een Country-festival in Las Vegas begint te schieten; de bevrijding van Mosul (Irak) op IS-strijders; de aanvallen op de islamitische Rohingya in Myanmar en de Black Lives Matter-demonstraties in de VS: ook in 2017 was er meer dan genoeg breaking news.

ramptoerisme en nieuwsellende

Als ik de foto's in bijvoorbeeld de categorie 'hard nieuws' bekijk, dan ga ik snakken naar komkommernieuws. Wat een ellende in de wereld (...) en die narigheid levert nu eenmaal schokkende foto's op. De winnaar (1ste prijs Enkel beeld) is de Venezolaanse fotograaf Ronaldo Schemidt die op 3 mei 2017 foto's maakte van José Victor Salazar Balza (28) die tijdens gevechten met de oproerpolitie bij een protest tegen president Maduro in Caracas vlam vatte, maar die (gelukkig) - zo vertelt het bijschrift - het incident, ondanks zijn eerste- en tweedegraads verbrandingen overleefde.

De jury(voorzitter) over de foto: "It's a classical photo, but it has an instantaneous energy and dynamic. The colours, the movement, and it’s very well composed, it has strength. I got an instantaneous emotion…"
Ik ook. Mijn eerste (en enige) emotie was(en is) ontzetting.





1. Winnende foto Hard Nieuws: Ronaldo Schemidt. 2. en 5. Impressies van de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk. 3. Lange-termijn-projecten: 1ste prijs: de serie van Carla Kogelman. 4. Mensen: 1ste prijs Series (details): ©Adam Ferguson, portret van door Boko Haram ontvoerd meisje.
Waarschijnlijk heel nauwkeurig, eerlijk en boeiend qua inzicht op onze wereld (dat zijn de criteria* waarop de jury de persfoto's beoordeelt), maar ik kan niet lang (genoeg) naar deze foto's kijken om die kwalificaties te checken. Noem me een watje (een nieuws-mijder desnoods) - I don't care - maar ik hoef niet per se 'een stomp in de maag'.  Ik kijk dan toch liever naar de foto's in andere categorieën zoals natuur, mensen, sport etc.

"pas op, nu volgen schokkende beelden..."

Bijvoorbeeld de ontroerende serie opnamen die Ami Vitale maakte voor National Geographic (Natuur, 1ste prijs Series) genaamd 'Warriors who once Feared Elephants' over een olifanten-project in Noord-Kenia. Misschien nog wel mooier vond ik de fotoserie (Mensen, 2de prijs Series) 'Finding Freedom in the Water' van de Amerikaanse fotograaf Anna Boyiazis. "(...) In dorpen op het noordelijkste puntje van Zanzibar geeft het Panje-project (Panje betekent 'grote vis') lokale (islamitische) vrouwen en meisjes de kans om te leren zwemmen.  

* Deelnemende fotografen zijn verplicht de ethische code te accepteren en alle winnende foto's worden geverifieerd. "Zo kan men erop vertrouwen dat de foto's situaties weergeven waarvan de fotograaf getuige is geweest."





1. t/m 3. en 5. Mensen, 2de prijs Series: ©Anna Boyiazis, 'Finding Freedom in the Water'. 4. Zaaloverzicht.
Wat je er ook van vindt, sinds vorige week zijn de ruim 160 prijswinnende foto's te zien in de jaarlijkse expositie in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. En die kerk is sowieso de moeite waard om eens van binnen te bekijken. Zeker als de zon naar binnen schijnt: dan krijgt dit (oorspronkelijk) uit 1410 stammende Godshuis (met een prachtig verguld koorhek uit ca. 1650 en een dito gestoken eikenhouten preekstoel uit 1649-1664) een haast magische uitstraling.

Wat een prachtige ambiance voor de ontroerende, soms harde maar altijd nieuwswaardige afdrukken van World Press Photo 2018

-X-


Wat mij betreft een must see, dus go, go, go!
(t/m 22 juli).

Koorhek, ca. 1650 naar ontwerp van Johannes Lutma.
Tekst en alle (iPhone) foto's: www.agreylady.nl
2 opmerkingen on "World Press Photo 2018 in de Nieuwe Kerk"
  1. Je foto's maken 'hongerig'. Inderdaad een must see.

    BeantwoordenVerwijderen

Auto Post Signature

Auto Post  Signature