'Yves Klein-blauw' en van hot naar her tijdens Art Rotterdam Week

17 februari 2018
Wat ik NIET zag. Eigenlijk moet je wat langer de tijd nemen om alle activiteiten tijdens Art Rotterdam Week te kunnen bezoeken. Dan kun je van hot naar her. Ik had 'slechts' twee dagen: één voor designbeurs Object (zie mijn twee eerdere blogs) en één voor Art Rotterdam; de kunstbeurs in de mooie Van Nelle fabriek. En daarmee heb ik dus zo'n 30 (andere) speciale gebeurtenissen tijdens de kunst-vijfdaagse niet gezien. Ik ging NIET naar het open Atelier van Lieshout of naar de Droomfabriek van Studio (Daan) Roosegaarde. Ik ging NIET naar Qade Solo in de Cruise Terminal of naar de fotografie-manifestatie Haute Photographie in Las Palmas*. Ik miste de performances (bijvoorbeeld die van Joep van Lieshout) in TR Schouwburg en het kunst- en technologie-festival TEC ART bij WORM, maar dit laatste (tec-)event was misschien ook niet zo geschikt voor een 60-plusser zoals ik.
* en hier wordt niet de hoofdstad van Gran Canaria bedoeld, maar het voormalige werkplaatsen-gebouw van de Holland-Amerika Lijn op de Wilhelmina-pier in Rotterdam. 

Nou ja, zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan (en #lekkerboeiend). Maar waar het om gaat is - wat zag ik WEL? Vandaag zie je indrukwekkende, verrassende, speelse, kleurige, humoristische en/of onbegrijpelijke kunst vanaf de beursvloer van Art Rotterdam.
Here we go...!


1. Niek Hendrix en 2. Tim Ayres bij Galerie Roger Katwijk.
Ik begin met een compliment aan Ron Mandos. Zijn (hun) presentatie op Art Rotterdam was heel mooi bedacht, namelijk geheel in één kleur.  Alle kunstwerken - multi-disciplinair en sculpturaal - in de booth van dit Amsterdamse kunsthuis waren kobaltblauw. Zeg maar Yves Klein-blauw, maar dan van én door andere kunstenaars. Prachtig werk van Levi van Veluw, Daniel Arsham, Wonkun Jun en Konrad Wyrebek. En 'afgekeken' van hun creatieve presentatie en als eerbetoon, begin ik dit blogverslag met een aantal kunstwerken in allerlei tinten (Hollands) oranje.  

Oranje boven

Goed. De 2018-editie van Art Rotterdam kan zich inmiddels - en ná 18 eerdere versies - meten met andere gerenommeerde kunstbeurzen in Europa. Misschien niet zozeer voor wat betreft de omvang (hoewel: Art Rotterdam is groot zat), maar wel degelijk qua eigenzinnigheid en verrassend gevarieerd aanbod. (Fijn. Want ik geeft het grif toe: ik ben een 'allemansvriend').
De 26.500 bezoekers van de afgelopen week gehouden beurs zagen ruim 100 kunsthuizen uit binnen- én buitenland, video-kunst ('Projections') van een 14-tal kunstenaars in een speciaal verduisterd deel van de ruimte (van maar liefst 700 m2) en een door het Mondriaan Fonds georganiseerde grootse presentatie van 79 beginnende kunstenaars in 'Prospects & Concepts'.




1. Sculptuur 'Big Bang' van 'jong talent' Josua Wechsler. 2. en 3. Ted Larsen bij Private View (It.).  4. Michael Johansson met 'fade in, fade out' bij Galerie Ramakers.
Over die laatste presentatie vertel ik graag iets meer. Voor de zesde keer op rij en in een apart deel van het Van Nelle complex (het oude expeditiecentrum van de tabak, koffie en thee-fabriek) eëxposeerde het Mondriaan Fonds het werk van beloftevolle kunstenaars. Deze 'jonge honden' kregen in 2016 een zogenaamde 'Werk-bijdrage Jong Talent' en deze toelage is bedoeld om de gesubsidieerden - zo aan het begin van hun creatieve loopbaan - 'rustig' de tijd kunnen gunnen. "Het werk van deze kunstenaars is nog lang niet uit-ontwikkeld. Ze hebben nog zoveel in petto en dat maakt het juist zo spannend. Het is niet alleen een feest voor nu, maar ook een belofte voor later". Voor alle deelnemers aan Prospects & Concepts geldt: werk in uitvoering en hier toont zich de toekomst.

veelbelovende vooruitzichten

En misschien tussendoor even een tip voor lezers die zich willen ontpoppen als kunstverzamelaar: koop werk van dit soort talentvolle nieuwelingen.





1. Michael Toenges bij Phoebus. 2. (één van de blauwe werken van) Levi van Veluw bij Ron Mandos. 3. Javier Calleja bij Galerie Zink (DE). 4. Antonis Pittas vertegenwoordigd door Annet Gelink Gallery. 5. Yes! Richard Serra bij Willem Baars Projects
Oké. Wat waren mijn hoogtepunten op de kunstbeurs? Zoals ik al eerder bekende: ik ben een alleseter en vind al snel iets mooi. Op Art Rotterdam liep ik rond met vrijwel permanent een glimlach om de mond. Aan mijn lippen ontsnapte veelvuldig een "WOW, wat mooi!" (gaaf, tof en dat moet een raar gezicht zijn geweest). Daarnaast bleken een heleboel schilderijen, installaties en sculpturen bijzonder 'Instagrammable', oftewel Instagram-waardig. 

Listen to your eyes

Toch werd ik door een aantal kunstwerken, dan wel kunstenaars uitzonderlijk getroffen en verrast. Zo was ik erg gecharmeerd van de geometrische objecten van een mooi, bescheiden formaat van de Amerikaanse kunstenaar Ted Larsen (bij de Italiaanse galerie Private View).
Ook het werk van Marcel van Eeden die op de beurs te zien was op drie verschillende plekken bij drie verschillende galerieën, trof mij. De in 1965 geboren Haagse schilder maakt strip-achtige, PopArty beeldverhalen, die hij tekent op basis van oude tijdschriften, kranten en boeken. Criterium bij de keuze van dat beeldmateriaal is dat die bladen en boeken moeten dateren van vóór 1965 - dus voordat Van Eedens werd geboren. Fascinerend vond ik ook de muur-objecten van Johan De Wit. Schijnbaar alledaagse voorwerpen 'verpakt', verstilt en zwart omrand.






1. Folkert de Jong bij Galerie Fons Welters. 2. en 3. zijn foto's van het werk van Johan de Wit bij Kristof de Clercq Gallery. 4. Maria Roosen bij Galerie Fons Welters. 5. Zoro Feigl bij C&H Gallery. 6. bij Prospects & Concepts (dus jong talent) dit werk van Gijs Milius
Afgelopen maandag - direct na afloop van de beurs - werd door de organisatie van Art Rotterdam en namens directeur Fons Hof de balans opgemaakt. (Uit het persbericht): "binnen- en buitenlandse galeries waren eensgezind in hun oordeel over de verkoop: opnieuw zijn er prachtige resultaten geboekt. Galerie Upstream verkocht al in het eerste uur van de beurs een gigantisch schilderij van 3.40 x 5.20 m² aan een Belgische verzamelaar. Galerie Borzo verkocht 5 schilderijen en 17 werken op papier van de Nederlandse kunstenaar Koen Vermeule en de Parijse galerie Dix9 verkocht twee animaties (die te zien waren in de video-presentatie 'Projections'), bestaande uit 1800 tekeningen, van de Servische kunstenaar Nemanja Nikolic aan zowel een Zwitserse, als een Nederlandse verzamelaar".

Iedereen blij. 


-X-


Art Rotterdam is een uitstekende graadmeter van what's hot or not in de kunstwereld.
Ik heb genoten...

PS: en vers van de pers: in september gaat Gallery Viewer online: een digitaal 'wie-wat-waar'-kunstplatform. Gallery Viewer gaat per kunstenaar laten zien welk kunstwerk te koop is, tegen welke prijs en waar. Daarnaast komt er bij ieder werk enige uitleg, zoals een marktanalyse en de tentoonstellingsgeschiedenis. 
Een mooie ontwikkeling en we wachten (in spanning) af. 

De mooie Van Nelle Fabriek, een vintage 'hop-on-hop-off' bus, oftewel de pendelbus die je van 'hot naar her' kon brengen en een overdekte brommer (zo'n ding heet in Italië een 'Ape') mét een wielklem...
Alle (iPhone) foto's: www.agreylady.nl
Post Comment
Een reactie posten

Auto Post Signature

Auto Post  Signature