What's Up bij de winter-editie van ShowUp?

6 februari 2018
Colour blocking: dat was het sleutelwoord bij de 2018-winter-editie van de groothandelsbeurs ShowUp. Ik zal deze term eerst even uitleggen. Wel degelijk een begrip dat afkomstig is uit de beeldende kunst, bedoelt men met colour blocking het gebruiken van kleuren die tegengesteld zijn op het kleurenwiel. Wanneer je die dan samenvoegt krijg je hele interessante kleurencombinaties. Die kleuren knallen, zeg maar!

En dat zag ik dus veelvuldig op de afgelopen weekend gehouden inkoopbeurs voor woon-accessoires en cadeau-artikelen. Deze vakbeurs richt zich op inkopers van cadeau- en woonwinkels, concept stores, webshops, warenhuizen en museumwinkels. Ook heel veel stylisten, redacteuren van (woon)bladen en (interieur-, design- en lifestyle-)bloggers komen langs om inspiratie op te doen.
Zoals ik. Kijk je mee?



1 t/m 3. The Store ingericht door de organisatie van ShowUp.
Trouwe lezers weten dat ik - naast de 'vrije' kunst - ook warm loop voor de toegepaste variant. De zogenaamde 'gebonden kunst' en vormgeving hebben net zo goed mijn interesse, maar krijgen hier te weinig aandacht. Het komt er om de een of andere reden vaak niet van om over design een blog te schrijven. Een beetje mijn ondergeschoven kind. Maar ik heb goede voornemens en met ingang van vandaag voeg ik de daad bij het woord. Wat je hier leest, is een verslag van de ShowUp-beurs, die twee keer per jaar wordt gehouden in de Expo Haarlemmermeer.  En die 'show' is altijd goed voor een flinke dosis interieur-inspiratie.   

kleureffect

Goed. Ik zag heel veel kleur en dat kunnen we wel gebruiken. Een beetje kleurtherapie doet het goed in de winter en vooruitlopend op een - hopelijk - zonnige lente en zomer, is een kleurbad meer dan welkom. Ik zag roze, groen, turquoise, geel, rood en diepblauw. En dan ook nog eens samen. Gecombineerd. Dit klinkt heel heftig, maar zo'n kleurexplosie creëert wel veel diepte. En je wordt er vrolijk van.





1.en 2. Hollandsche Waaren tilt ons Nederlandse erfgoed naar een hoger plan. 3. ShowUp impressie. 4. en 5. Design van het Japanse Ideaco.
Op de beurs ook dit keer weer bekende namen zoals Vitra, &Klevering en Kitsch Kitchen, maar ook kleine, startende labels én jonge ontwerpers en alles er tussenin. Juist die mix van groot, gevestigd én klein en beginnend is zo verrassend en maakt een bezoek aan ShowUp altijd een gezellig en welkom uitje. 

Oudgedienden en debutanten

En over inspirerend gesproken. Sinds jaar en dag maakt Buro JanTrendman zogenaamde 'podia' in de TrendZone op de beurs. De studio weet alles over de huidige stand van zaken op het gebied van consumenten- en product-trends, die dan vervolgens worden vertaald naar design-thema’s en kleurgroepen. De presentaties geven de bezoekers een idee hoe de diverse producten op de beurs zich laten combineren. (Ook) dit jaar telde ik er vier.

'New Order' zou volgens het trendbureau symbool staan voor onze behoefte naar ruimte, rust en orde. "We zoeken naar producten en interieurs die functie en vorm met elkaar verbinden op een logische, speelse manier". Sleutelwoorden in deze trend zijn 'modulair' en 'kleur'. Met overwegend okergele en diepblauwe items, was ik persoonlijk behoorlijk gecharmeerd van de 'palet sofa' en 'garbage pillow' van Jarle Veldman. Want ongeacht in welke trend-sfeer: ik vind het vuilniszak-kussen en de gecapitonneerde palet leuke, verfrissende ontwerpen.





1. Vasili Lights maakt prachtige (diy) papieren 'lampenkappen'. 2. en 3. Garbage pillow en palet sofa (detail) van Jarle Veldman. 4. en 5. Mianne de Vries van Stook Jewelry maakt (ook) hele grappige sieraden van porselein.
...And beyond is trend-voorspelling nummer twee. (Hoewel nogal cryptisch), behelst deze tendens onze groeiende waardering voor de meer mystieke kant van ons bestaan. "Eentje die voorbij de normale menselijke perceptie gaat. Historische verhalen en mythes zijn een bron van inspiratie en geven inhoud en diepte aan ons bestaan". Dit uit zich volgens de trend watcher in een 'figuurlijke' vormgeving met diepe kleuren en materialen die licht absorberen of juist terugkaatsen. Daarnaast zijn bloemen en planten als het ware kunstschatten.

Onder Hypertribe verstaat Buro Jantrendman het (recente) verlangen van mensen naar interactieve en meeslepende omgevingen en design. Wat dat concreet betekent is mij niet helemaal duidelijk, maar het draait in deze sfeer om transparantie en gelaagdheid in materialen en "een 'knip en plak gevoel' van vormen met contrasterende texturen, kleuren en silhouetten". Ambachtelijke vormgeving waarmee wij onze eigen droomwereld bouwen.
  




1. Detail uit de trend-voorspelling ... And Beyond. 2, 3 en 4. Om vrolijk van te worden: prachtig op kleur - ton sur ton - gepresenteerde textiele producten van Hinck. 5. De 'Hypertribe' presentatie in de TrendZone van ShowUp.
Tenslotte - en ik hoop dat ik het goed begrijp - de uitleg bij de prognose 'Human League'. "Terug naar instinct & intuïtie, het prikkelen van de zintuigen en een gevoel van verbondenheid met jezelf, maar ook met de aarde. Een focus op huis, textuur en structuur". Wat ik zie is contrast: hard versus zacht, mat & glanzend en licht tegenover zwaar. "De menselijke natuur als grootste inspiratiebron"

eervolle vermelding

Heb je hierboven de foto's gezien van Hinck? Dit bedrijf met woonaccessoires en -textiel verdient wat mij betreft een eervolle vermelding. Hun stand op de beurs was één en al colour block en ook nog eens heel mooi 'ton sur ton' gepresenteerd. Mooie combi's die stijlvol werden getoond.
Bravo!


Zaalpresentaties met (op de 1ste foto) 'Vet Vaasje voor een Vetplant' van Maarten Baas bij Cor Unum en heel kunstig macramé-werk van Sandra de Groot (Atelier Chaos)
Eigenlijk wilde ik het ook nog met je hebben over de kunst op ansichtkaart-formaat van Post Modern, het prachtige keramiek van toonaangevende Dutch Designers bij Cor Unum en de recycling-studie van plastics door Jessica den Hartog, maar dat hou je van mij tegoed. Ik zag namelijk dat zij (ook) deelnemen aan Object Rotterdam: de spraakmakende Rotterdamse design-beurs die aanstaande weekend wordt gehouden (als onderdeel van Art Rotterdam).

Uiteraard krijg je van mij, zowel een ooggetuigenverslag van het design-spektakel Object Rotterdam, als een verslag vanaf Art Rotterdam, dus 'stay tuned'.


-X-


En tot die tijd: stay safe!

PS en let op: in sommige gevallen brengt de link je naar een groothandel, waar je als particulier niet kunt kopen. Kijk dan bij 'verkooppunten' of vraag naar een winkel bij jou in de buurt.

Alle (iPhone) foto's: www.agreylady.nl
Post Comment
Een reactie posten

Auto Post Signature

Auto Post  Signature