Kunstzinnige vormgeving tijdens Object Rotterdam (vol. 2)

13 februari 2018
Je moet er wat voor over hebben. Krijg je de gelegenheid om in een pareltje van architectonisch erfgoed een evenement te organiseren, moet je wel zelf zorgen voor alle voorzieningen. (Power) stroom, verlichting, water en afvoer (ook voor de wc's en de catering) en - niet onbelangrijk in de winter - verwarming. Desalniettemin werd aangeraden om de winterjas aan te houden. Het - in afwachting van de renovatie alvast gestripte pand (zo'n 5.000 m²) - staat al geruime tijd leeg en probeer zo'n kolos dan maar eens geriefelijk te verwarmen.

We verplaatsen ons naar het, in de Rotterdamse stadshavens gelegen Haka-gebouw* waar afgelopen weekend Object Rotterdam werd gehouden: 'on the cutting edge of design, art, fashion, architecture and crafts. A must-see for design minded people'! En waar in mijn eerste blogbericht de nadruk lag op 'textiele werkvormen' (dat lees je hier), zie je vandaag een paar andere en zeker zo kunstzinnige uitingen op deze designbeurs.
gebouwd in 1931-1932 in de stijl van de nieuwe zakelijkheid.

Hoezo design? Misschien toch kunst? Maar that's the question. 
Oordeel zelf.


Joris Kuipers
Oké. Klaar met dat gedraal en geneuzel. Ik kom ter zake en stel een 6-tal vormgevers -schrap- kunstenaars en een collectief aan je voor, die zich, naar mijn bescheiden mening, op het eerder genoemde snijvlak tussen autonome- en gebonden kunst begeven.

Vrijstaande poëzie 

En dan begin ik met het werk van Joris Kuipers, dat zich meteen al lastig laat omschrijven (en dat geldt ook voor de lyrisch uitspraak op zijn site, namelijk 'an absence which attracts floral blooming softly'). Zijn zeer fotogenieke hangende en murale reliëfs kregen de naam 'Vollig Losgelost' (oftewel 'geheel vrijstaand'). Het kenmerkende van zijn ornamenten noemt Kuipers de gelaagde structuur van de tweedimensionale elementen. Ik vind de... ja, hoe zal ik het zeggen... 'wolk' van kleurig 'geoxideerde' en gouden bloemblaadjes in de ruimte heel poëtisch. Aanwezig, maar ook zacht en organisch. Schijnbaar gewichtloos. Dát. 

Dan Anton Hendrik Denys. "Soms is de suggestie van privacy voldoende" en dat is wat de designer verkent in 'Foam Fences' (zie de twee foto's hieronder). "Door open en gesloten structuren te combineren, scheidt deze reeks schermen een interieur zonder het licht te blokkeren of het gevoel van ruimte te verminderen". De 'matten' lijken gemaakt van keramiek - dus ogen heel zwaar - maar in werkelijkheid zijn ze gemaakt van dikke schuim-strips met een harde toplaag. "Een bijna metaalachtige look die contrasteert met de zachtheid van het frame".
Kunst of design? Wie het weet mag het zeggen!





1. en 2. Anton Hendrik Denys. 3. Kunst? 4. en 5. Anne Rose Regenboog.
Ik heb een zwak voor grafisch werk, vandaar dat ik bijzonder gecharmeerd ben van dit (bovenstaande) werk: de 'Cube Objects'. Anne Rose Regenboog maakt draadstalen kubussen van - wat is het? - 20 bij 20 centimeter? Allemaal identiek in maatvoering, maar allemaal anders. Geweldig en fascinerend, zeker (ook) als er meerdere bij elkaar hangen (of staan). Bij Object hingen de geometrische vormen in een streng ritme bij elkaar op een muur. Één is ook top. En uitgelicht geeft de kubus (of de hele installatie) een prachtige reflectie op de muur.
Hebberig-makend.

Een streng regime

Dan de 'Standing Textiles' van Fransje Gimbrere. Deze installatie had ook heel goed bij de 'textiele werkvormen' van mijn vorige blog gekund, maar toch heb ik bij dit werk niet direct het idee met 'textiel' te maken te hebben. Fransje is een van de New Talents op de designbeurs, want nog maar net afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven.
Maar goed: de door haar ontworpen objecten lijken fragiel (alsof ze zo in elkaar kunnen zakken), maar zijn verrassend sterk en taai. Geweven op een op maat gemaakt weefgetouw, geeft dat de mogelijkheid te variëren in kleur, vorm en materiaal. Standing Textiles "combineert het ambacht van het weven met nieuwe technologieën en esthetiek".





1. en 2. Fransje Gimbrere en 3. t/m 5. de presentatie van The Materialists.
Vervolgens wil ik het met je hebben over een collectief. De vormgevers van The Materialists verkennen steeds een ander materiaal en voor de expositie 'Paper Extented' is gekozen voor alle verschijningsvormen van papier. Papier is voor allerlei doeleinden één van de meest gebruikte materialen en gerecycled tot pulp kan het vervolgens weer dienen voor allerhande andere toepassingen. Kijk maar naar het werk van de jonge ontwerpers van The Materialists.

Ik besluit deze verhandeling met de presentatie van twee uitgesproken product-designers, namelijk Jonael van der Sloot, alias Spruitje en Josha Roymans van Studio Josha en dan begin ik met de eerste. Jonael van der Sloot creëert stand alone eco-systemen voor thuisgebruik (op kantoor kan natuurlijk ook). "Vanwege zijn fascinatie voor oer-planten als varens en mossen - die de tand des tijds hebben doorstaan ​​- en de jarenlange experimenten weet Jonael van der Sloot precies welke planten elkaar in balans houden in een zelfvoorzienende biotoop. De werken van Spruitje zijn levende organismen die elk hun eigen unieke omgeving hebben".

Dan Studio Josha. De intuïtief-werkende Josha Roymans is wars van vooringenomen trends en stijlen en met heel diverse materialen ontwikkelt de designer nieuwe producten. "Werkend met het concept dat alle ingevingen waardevol zijn, neemt hij ze allemaal even serieus. Door te testen en te experimenteren worden ideeën producten. De collectie bestaat uit een breed scala aan functionele objecten die vaak een evenwicht vinden tussen kunst en design".




1. en 2. Urban Jungle bij Spruitje en 3. de DLK-lamp en 4. de JR22 fauteuil van Studio Josha.
Concluderend kan ik wel stellen dat ik volop heb genoten van de inspirerende en creatieve vormgevers, c.q. kunstenaars en van de door hen gecreëerde producten. Zoals je (wellicht) weet is Object onderdeel van het grotere Art Rotterdam en van die kunstbeurs - ook verleden week gehouden, maar dan in de mooie Van Nelle fabriek in de Maasstad - krijg je ook nog een bulletin. En ik kan je wel verklappen: daar zag ik (ook) hele mooie kunst.

Fijn. Het is vandaag!


-X-

(De in de tekst gebruikte citaten - tussen de aanhalingstekens - zijn afkomstig van de website van Object).
Alle (iPhone) foto's: www.agreylady.nl
Post Comment
Een reactie posten

Auto Post Signature

Auto Post  Signature