Van art gallery naar kunstbeurs: de First Art Fair trapt af

21 januari 2018
"Een nieuwe, sprankelende nieuwjaarsbeurs voor hedendaagse kunst", aldus presenteert First Art Fair* zichzelf. In het nog prille 2018 trapt deze nieuwe kunstbeurs af in een (voor mij) verrassende locatie: de Passenger Terminal Amsterdam. Waar in het vakantieseizoen enorme cruiseschepen, zeg maar gerust zeekastelen, afmeren voor een bezoek aan de hoofdstad, vindt van 18 tot en met 21 januari deze nieuwe fair for contemporary art plaats. De eerst in een lange rij: Rotterdam, Object, Tefaf, KunstRai, Big, Pan, Affordable et cetera.
Voorheen heette de beurs ForReal (Realisme), gespecialiseerd in hedendaagse figuratieve kunst.

De First Art Fair garandeert "een breed spectrum aan kunst van hoog niveau".
We gaan het zien.



1. Schilderij 'de Lucht van Zee' van Bert Brus en brons 'Torenvalk' van Mark Dedrie bij Galerie Terbeek2. en 3. Passenger Terminal Amsterdam (PTA).
Nagenietend van de zilte smaak van een oester en met een gevulde champagneflûte in de hand, loop ik langs de eerste stands van de beurs. Mijn oog valt onmiddellijk op hele mooie kunstwerken, maar met een glas in de hand is het lastig fotograferen. Snel leegdrinken maar. Zo ongeveer gaf ik acte de presence op deze Nieuwjaarsbeurs. Geheel in stijl, dus. 

the most beautiful start of the year

"De First Art Fair is een vijfdaags evenement waar schilder- en beeldhouwkunst, glas en fotografie te koop is van gerenommeerde- én jonge kunstenaars, verdeeld over de stands van 30 geselecteerde galerieën uit het hele land". Ik citeer nog even verder uit de, bij de bubbels geleverde, glossy folder: "de nieuwe beurs biedt een breed spectrum aan stijlen, van abstract tot figuratief". (Opvallend vond ik het grote aantal kunstwerken van fijnschilders op de markt. Mooi, hoor!). "De beurs richt zich op publiek dat kunst kiest die past bij de eigen persoonlijkheid. Liefhebbers van inspirerende en esthetische kunst, waarin passie en vakmanschap een belangrijk rol spelen".
En dat lijkt mij wel verstandig: om iets te kiezen wat bij je past (en dat geldt voor alles in het leven...).





1. Werk van Mart de Brouwer bij Gallery Chiefs and Spirits. 2. Brons van Rabarama, getiteld '5-fifth, Jnani' bij Van Loon Galleries. 3. Toyin Loye met 'The Crowd', bij Gallery Chiefs & Spirits. 4. Prachtig werk van David Begbie, 'Sensu 2013', Van Loon Galleries. 5. Francois du Plessis, 'Book Object', Gallery Chiefs & Spirits
Ik zei het al eerder: de First Art Fair is de eerste in een lange rij kunstbeurzen gedurende het jaar. In een (online) artikel van het Financieel Dagblad las ik dat het aantal markten waar hedendaagse kunst te koop is, sinds het jaar 2000 explosief is toegenomen en dat idee had ik al. Een eigen (en random) onderzoekje leert dat er zo'n 14 grote (en min of meer) landelijk opererende kunstbeurzen zijn en dan heb je nog de meer plaatselijke/regionale- en natuurlijk onnoemelijk veel internationale beurzen. Een moordende concurrentie. Uit onderzoek* door de eigen galerie-branche (Nederlandse Galerie Associatie) blijkt dat  80% van de 440 kunsthuizen in Nederland in 2016 deel nam aan één of meer beurzen (en per galerie gemiddeld 2 à 3 markten per jaar).
* Het onderzoek "Ontwikkelingen Nederlandse galeries 2017" is online in te zien (klik daarvoor op de link). 

Waarom zijn er zoveel beurzen voor moderne kunst? Ik heb mij laten vertellen dat die van Keulen vijftig jaar geleden de primeur had (Art Cologne, anno 1967) en aangezien de ballotage voor die allereerste, nogal pretentieuze beurzen heel zwaar was, begonnen de 'afgewezen' galeriehouders soms een eigen beurs. En dat wordt wel de eerste reden voor de grote toename genoemd.





1. Marjan Jaspers, 'animal (hondje)' en 2. Dorien van Diemen, 'St. Alexander und Theodor Kirche', beiden van Galerie Année3. Twee olieverf-schilderijen van Maarten Boffé en 4. twee bronzen van Frans van Straaten beiden bij Galerie Honingen. 5. Arnout Visser, 'explosiebol' bij Bob Smit Gallery
De tweede en belangrijkste verklaring voor de opmars van kunstbeurzen is dat een breder publiek geïnteresseerd zou zijn geraakt in (vooral) moderne kunst. Deelname aan een van die vele beurzen biedt de galeries dan de mogelijkheid om die nieuwe klanten te bereiken en is als zodanig een verkoopkanaal voor werken van kunstenaars uit de 'eigen stal'.
Toch opmerkelijk als je weet dat de verkoopcijfers op een beurs (mij) nogal tegenvallen. Fons Hof, directeur van Art Rotterdam was twee jaar geleden (febr. 2015) openhartig toen hij in een interview met De Groene Amsterdammer verklapte dat slechts 3% van de bezoekers op 'zijn' beurs daadwerkelijk en ter plekke een kunstwerk had gekocht. Hmmm?
(Ook de organisator van First Art Fair - voorheen de Realisme Beurs - doet onderzoek naar de verkoopcijfers tijdens door hen georganiseerde kunstmarkten en dan blijkt dat 8% van de bezoekers tot aanschaf overgaan. "Daarnaast heb je nog de na-verkoop, die niet onbelangrijk is", aldus de organisatie).

Naam maken

De voornaamste reden voor deelname aan een kunstbeurs is het opbouwen van een reputatie. Door zichtbaar te zijn op een fair - laagdrempeliger dan de galerie - hoopt een kunsthuis dat die aanwezigheid zal leiden tot latere aankoop in de galerie of online.





1. Michael Lauterjung met 'Cinderella' bij Galerie Maastricht/Galerie Post + Garcia. 2. René Smoorenburg, '2 citroenen' bij De Kunstsalon. 3. en 4. Jantina Peperkamp met 'Ella' en 'Orchidee twee' bij Galerie Honingen. 5. Gong Dong met 'Birthmark 1 en 2', Galerie Kunstbroeders.
Goed. Tot zover de motivatie van galerieën om deel te nemen aan kunstbeurzen. Maar waarom zijn wij er? De potentiële koper? In het eerder genoemde onderzoek van de branchevereniging las ik dat kunstbeurzen, naast een verkoop- en ontmoetingsplaats, de bezoekers ook een vorm van amusement zouden bieden.

Beurzen zijn events

Zien en gezien worden en de moderne, nieuwe kunstkoper heeft weinig tijd (zijn of haar profiel: 30 tot 45 jaar oud, vermogend en met een overvolle agenda). Een art fair biedt dan een mogelijkheid om in korte tijd én onder het genot van drinks and bites veel te zien, in plaats van winkel in, winkel uit te moeten in het Spiegelkwartier of aan het Noordeinde. De vraag is of die oesters en glazen champagne die zo royaal worden geserveerd (lees mijn intro) helpen bij het succesvolle kopen en verkopen? Zijn een beetje luxe en glamour een garantie voor hoge verkoopcijfers? Wie zal het zeggen? Maar ook hier doet het aloude gezegde opgeld: 'zien kopen, doet kopen' en de één wil niet onderdoen voor de ander.

Speciale vermelding

Hoewel je slechts een enkele foto ziet vanuit deze stand (sommige kunstwerken lieten zich lastig fotograferen), wil ik toch je aandacht vragen voor de kunst van Galerie Kunstbroeders. Gespecialiseerd in Chinese kunst, presenteert dit Amersfoortse kunsthuis en exclusief voor Europa, een kleine, doch veelzeggende groep Oost-Aziatische kunstenaars. Kijk vooral eens op hun website.






En tenslotte. Op het panoramadeck van de Passender Terminal Amsterdam is een solo-tentoonstelling en verkoop-expo ingericht met werken van de Toscaanse kunstenaar Giovanni Tommasi Ferroni. Nazaat uit een roemrucht en eeuwenoud Italiaanse artiestenmilieu, schildert en tekent de kunstenaar hedendaagse schilderijen in een klassieke traditie en thematiek. Zeker in combinatie met de bronzen sculpturen van Pieter van den Daele- veelal in de vorm van vissen - (bij Morren Galleries) geeft het geheel een prachtig plaatje (zie de vier foto's hierboven).
Mooi.


-X-


(Als je snel bent) de beurs is vandaag nog tot 18.00 uur te bezoeken. Maar sowieso en hoe dan ook: have a nice day!

PS: aanstaande donderdag (25/1) reis ik af naar Brussel om op deze plek verslag te kunnen doen van Brafa (Brussels Art Fair) die gehouden wordt van 27 januari t/m 4 februari.
So stay tuned...


(Nog) twee voorbeelden van prachtige fijn-schilderij: 1. Rachel Ross, 'Spoon with Pink Silk Ribbon', De Kunstsalon en 2. 'A Touch of red' van Lion Arie Feijen bij Galerie Honingen.
Alle (iPhone) foto's www.agreylady.nl

Auto Post Signature

Auto Post  Signature