Het crème de la crème op de 63ste Brussels Art Fair: tijd voor Brafa

27 januari 2018
Vorig jaar bezochten maar liefst 60.000 belangstellenden de internationale Brussels Art Fair, oftewel BRAFA. Al in 1956 opgericht en daarmee een van de oudste en meest pretentieuze kunstbeurzen van de wereld (1956 was mijn geboortejaar, dus zó oud :-). Brafa behoort tot de top-5 van kunst- en antiekbeurzen wereldwijd. Dit jaar kun je van 27 januari tot en met 4 februari je ogen de kost geven op een beursvloer met allerhande kunst van zeer hoge kwaliteit. Zeg maar gerust de wereldtop.
Kopen mag ook.

Uitstalraam van de kunsten

Op deze 63ste editie wordt je gefêteerd door 134 handelaren uit vijftien landen die gezamenlijk een gevarieerde mix van kunstdisciplines aanbieden. (Verbazingwekkend, maar op Brafa 'slechts' één Nederlandse vertegenwoordiging: Floris van Wanroij, een galerie uit Dommelen (bij Valkenswaard, NB) gespecialiseerd in schilderijen van oude meesters, vroege beeldhouwwerken en kunstvoorwerpen uit de Haute Epoque (= Middeleeuwen t/m de Renaissance).
De bezoeker vindt op Brafa niet eens zozeer méér, maar vooral béter. Het crème de la crème van antieke-, moderne- én hedendaagse beeldende kunst, archeologie, juwelen, tribal art en design en dat alles gepresenteerd in smaakvol ingerichte 'stijlkamers'.




1. 'The Sun at 4 pm' en 2 sculpturen van Ugo Rondinone bij Gladstone Gallery2. Kunstwerken van Alain Clément bij Die Galerie.  3.  Brussel ten top: De 'Manneke Pis' varianten van Thomas Lerooy, met op de achtergrond 'Afterglow' van Sean Landers bij Rodolphe Janssen. 4. Links: Sonia Delaunay en rechts Alexander Calder bij Stern Pissarro Gallery.
Eerder deze week kreeg ik een exclusive collectors and press preview (ja, ja, heel internationaal) in het voormalige Brusselse post- en overslagstation, waar Brafa sinds jaar en dag wordt gehouden. En dat complex alleen al: prachtig! Het eind jaren 80 als zodanig gesloten 'Koninklijk Pakhuis', ook bekend als Tour & Taxis is een knap staaltje Belgisch industrieel erfgoed, dat (deels en voortdurend) wordt gerenoveerd tot een multifunctionele locatie: het terrein omvat tegenwoordig woningen, kantoren, winkels, recreatieve- en openbare voorzieningen én dient als evenemententerrein. Onder andere voor Brafa.
Maak je maar op voor een bomvol blogbericht...!

"Een eclectische beurs op mensenmaat met een gemoedelijke sfeer"

Ik begin met Harold t'Kint de Roodenbeke, voorzitter/directeur van Brafa, die in een van de publicaties zijn zegje doet over de deelnemende galerieën. (En ik hoor het hem zeggen in dat mooie zangerige Vlaams...) 'We zijn ontzettend fier eens te meer een deskundig panel te kunnen voorstellen met internationale weerklank in zeer uiteenlopende domeinen*. Het kwaliteitsniveau was nooit eerder zo hoog en daar ben ik erg trots op. (...) We kunnen niet wachten om onze deuren open te zwaaien!"
Heerlijk, dat Zuid-Nederlands.




1. Twee maal Lucio Fontana bij Tornabuoni Arte. 2. Uw razende reporter 'upside down' te zien in 'Mirror Glow (Pagan Gold)' van Anish Kapoor. 3. Nog een werk, 'Untitled' van Anish Kapoor. 4. Twee werken van Richard Aldrich. Zowel Kapoor als Aldrich bij Gladstone Gallery.
En ik kan niet anders dan dit onderschrijven. In één woord overweldigend. Zoals je weet handelt mijn blog vooral over moderne- en contemporaine kunst** (ik heb een voorkeur voor kunst, ook toegepaste, uit het begin van de vorige eeuw), maar ik ben ook 'niet vies' van andere stijlperiodes en Oh, my goodness, wat is er veel moois te zien op Brafa.

Sjiek de wiebel

Zwaar geïmponeerd als ik ben, dient de vraag zich aan hoe ik in hemelsnaam dit varkentje ga wassen. Want in mijn tomeloze (over-)enthousiasme wil ik je alles laten zien. Maar da's onmogelijk! Het credo is dus: reduceren en deduceren. Gemakshalve sla ik de juwelen-presentaties over. (Ik ben een uitzondering. Diamonds are not my best friend: ik heb niks met glimmertjes). Dat scheelt alweer. Hetzelfde geldt voor archeologische vondsten, tribal art, Pre-colombiaans- en Oosterse kunst. Ook geen ouwe klokken en historische medische- en nautische instrumenten. (Bleh...).






1. Sean Landers, 'Big Horn Sheep' en 2. Pierre Alechinsky, 'Toujours lá' (1977), beiden bij Rodolphe Janssen. 3. Victor Vasarely, 'Dauve', Omer Tiroche Gallery. 4. Michelangelo Pistoletto, 'The  Form of the Mirror' bij Guy Pieters Gallery. 5. Phillipe Geluck', 'Jádore Calder' (de reflectie maakt deel uit van het kunstwerk!) en 6. Jean-Claude Götting, 'Couple 1 & 2' beiden bij Huberty & Breyne Gallery
 Oké. Ik ben goed op weg, maar ik moet verder met downsizen. Zilverwerk en munten (ik kijk wel graag naar Emiel Aardewerk in 'Tussen Kunst en Kitsch'. Zo'n sympathieke man - met een glimlach van oor tot oor -  én verbazingwekkend hoeveel die zeventiende- en achttiende-eeuwse bonbonnieres en snuifdozen nog waard zijn. Maar dat terzijde). Dan skip ik het boekwerk van deelnemende antiquariaten en tenslotte beperk ik mij in dit verslag tot (schilder-)kunst van ná 1850.
Zo, dat was wel even zwaar snijden. En lang verhaal kort: in dit relaas zie je 'alleen maar' hedendaagse kunst. Maar laat je niet op het verkeerde been zetten, want voor de echte liefhebber is er nog genoeg te genieten.

Publieksfavorieten

Maak je een wandeling door het Brafa 'galerie-park', dan verplaats je je door de tijd en maak je tegelijkertijd een wereldreis. Ook voor al je freaky en quirky objecten. Een vroeg-Griekse schaal van vóór Christus met een 'op z'n hondjes' copulerend stelletje. Een middeleeuwse zalfpot uit Limoges met een, door zijn prachtige decoratie, hoge wauw-factor. Wie op zoek gaat, vindt fabelachtig eclectisch. Bij Cabinet of Curiosities verkopen ze bijvoorbeeld hele bijzondere rariteiten. Ook bij Theatrum Mundi kun je terecht voor een moderne versie van de 'Wunderkammer': je ziet er meteorieten, een astronautenpak, dinosaurusfossielen en Hollywood-memorabilia.
Hoe 'gek' kun je het maken?


1. en 2. Chriso & Jeanne-Claude, 'Three Store Fronts', 1965-1966 ©Christo.
Speciale aandacht op Brafa is er voor het werk van de van oorsprong Bulgaarse kunstenaar Christo en zijn inmiddels overleden echtgenote Jeanne-Claude Marie Denat. En dát er op Brafa werk van deze (installatie-)beeldhouwer, architect, schilder en tekenaar te zien is, houdt verband met de grote overzichtstentoonstelling 'Urban Projects' in het ING Art Center in Brussel (Ja, ja, naamgever en dus zwaar gesponsord, zo niet eigendom van onze 'Oranje' bank).

Feestelijk inpakken

Tot 25 februari kun je in dit museum tekeningen, collages en maquettes zien van de kunstenaar die het feestelijk inpakken tot een kunst heeft verheven. (Ook) ik mocht naar deze expositie en ik was na afloop zwaar onder de indruk. Echt heel mooi die presentatie en er is zoveel meer te zeggen over het betere inpakwerk van deze kunstenaar (de totstandkoming, de idee erachter etc.), dus alle reden voor een 'eigen' blogbericht op een later moment.
To be continued!  


1. Fred Eerdekens, 'The presence of somebody who isn't there' en 2. Tom Wesselmann, 'Monica nude in robe and stockings (variation #2), beiden bij Samuel Vanhoegaerden Gallery.

Tot zover mijn verslag vanaf de beursvloer in Brussel. Je kunt Brafa bezoeken tot en met zondag 4 februari. Kijk voor alle informatie op de website.

Trouwens? Is het 'de' of 'het' crème de la crème?


-X-


Brussel verdient eigenlijk een langer verblijf (en niet, zoals ik deed, in één dag heen en weer), want er is zoveel meer te zien en te ontdekken. Ik had natuurlijk (minstens) 'n nachtje moeten overblijven. Maar goed...
(Over wat niet is en de volgende keer beter).

Have a nice day!


En de domeinen (kunstdisciplines) op de Brafa zijn: klassieke archeologie, tribal art, precolumbiaanse kunst, Oosterse kunst, juwelen, zilverwerk, oude munten, meubilair en kunstobjecten uit de middeleeuwen tot de 21e eeuw, oude en moderne schilderijen, hedendaagse kunst en design, beeldhouwwerken, keramiek, hedendaags glaswerk en porselein, tapijten en textiel, tekeningen, originele stripverhalen, schilderijlijsten, gravures, zeldzame boeken, fotografie en autografen.

** Verwarrende termen die nogal eens door elkaar gebruikt worden. De volgende omschrijving wordt vaak gehanteerd: kunstwerken uit de vroege avant-garde van begin 1900 tot en met de 60-er jaren noemt men moderne kunst. Men spreekt over contemporaine (of hedendaagse) kunst als het gaat om werk vanaf de jaren 60 tot vandaag de dag.

Alle (iPhone) foto's: www.agreylady.nl
Post Comment
Een reactie posten

Auto Post Signature

Auto Post  Signature