11 juni 2017

Design District in de Van Nelle Fabriek

Het lijkt een beetje ondergesneeuwd te raken: mijn interesse voor interieur en modern- en vintage design, maar niets is minder waar. Het is door de veelheid aan art events dat het 'woongebeuren' in de vergetelheid lijkt te raken. Daarbij komt dat oktober traditiegetrouw de woonmaand is en dat betekent dat er in het najaar weer veel meer aandacht is voor het interieur. Niet zo gek, want dan gaan we weer gezellig binnen cocoonen.

De uitzondering bevestigt de regel: van de week vond in de prachtige Van Nelle Fabriek in Rotterdam - een baanbrekend ontwerp van internationale allure (maar daarover straks meer) - Design District '17 plaats. 
Vandaag ben je mijn introducé en gaan we samen naar dit vak-evenement voor interieurdesign

Meubelfabrikant Spectrum met de bank van Martin Visser en stoel van Gerrit Rietveld





Moroso en Kvadrat

Showtime!

Ik wil de kunstliefhebbers niet afschrikken met een verslag over een (saaie) woonbeurs met design-hebbedingen. Want dát gaat het niet worden. Design is eigenlijk niets anders dan toegepaste kunst en de scheidslijn tussen toegepaste-, en de zogenaamde vrije kunst kan heel dun zijn. Elke kunstenaar moet - wil hij of zij in leven blijven - zijn of haar werk verkopen en de samenwerking met producenten en fabrikanten is al van alle tijden. 

Neem het oer-Hollandse bedrijf Spectrum met de slogan "aan vergetelheid onttrokken schoonheid". De meubelfabrikant, die een interessante geschiedenis kent (in de 2de wereldoorlog opgericht door weverij De Ploeg om haar arbeiders te behoeden voor tewerkstelling in Duitsland), heeft sinds haar oprichting uitsluitend gewerkt met gerenommeerde ontwerpers. Neem een Gerrit Rietveld; neem een Martin Visser. :-) Maar ook Benno Premsela en Cobra schilder Constant Nieuwenhuys en uiteraard allerlei hedendaagse designers.
Spectrum was op de Design-beurs aanwezig met een selectie uit hun iconische collectie. 



1. Pols Potten. 2. Tuttobene 3. Pastoe (met meubels van Cees Braakman)

Design District

Waar ben je beland? #DESIGND17 is een vak-evenement waar ruim 200 fabrikanten, agenten, importeurs en ontwerpers hun nieuwste producten op het gebied van meubilair, verlichting, sanitair, materialen, vloeren en textiel tonen. En om de kwaliteit hoog te houden is er zelfs een adviescommissie die waakt over het niveau van de deelnemers. Met name het design-gehalte en innovatie zijn belangrijke pijlers van de beurs.

Design District is een happening voor interieur-professionals. Iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met interieur en design, zoals (binnenhuis-) architecten, woninginrichters, ontwerpers, retailers, facilitaire managers etc. zijn gedurende 3 dagen welkom om het evenement te bezoeken. Op de laatste dag zijn in de regel studenten van design- en ambachtsopleidingen én particulieren welkom.

Op uitnodiging van de organisatie was dit voor mij de eerste kennismaking met Design District en het beviel uitstekend.




1. de opvallende stand van Orbit (lichtarmaturen). 2. oud en nieuw. 3. Tredford tapijt. 4. projectmeubilair.

Zware concurrentiestrijd

En dan dat mooie gebouw. Na 5 jaren op het Hembrugterrrein in Zaandam, keerde #DESIGND17 voor deze 15de editie terug naar de Van Nelle Fabriek in Rotterdam (waar het evenement van 2004 tot 2011 al plaats had onder de naam 100% Design). Ik moet eerlijk bekennen dat de beurs én het gebouw streden om mijn aandacht. Natuurlijk was ik bijzonder geïnteresseerd in veruit de meeste standhouders, maar mijn blik dwaalde veelvuldig af naar de (industriële) Art Deco-details van de Van Nelle Fabriek. Ik was er niet eerder geweest en een bezoek aan dit iconische gebouw stond al heel lang op mijn verlanglijstje.

UNESCO werelderfgoed

De Van Nelle Fabriek. Industrieel Rijksmonument én UNESCO Werelderfgoed. In 1923 gaf de vooruitstrevende Van Nelle-directeur Cees van der Leeuw opdracht tot de bouw van een nieuwe fabriek aan de Delfshavense Schie in Rotterdam. (Even voor de jonkies onder ons: Van Nelle produceerde in die tijd shag, sigaretten, koffie en thee)Die fabriek moest dan ontworpen worden volgens de regels van het 'Nieuwe Bouwen'. Dus hoog-functioneel  zond​er opsmuk en franje (volgens het functionalisme van Bauhaus-voorvechter Walter Gropius). Dus – uniek voor die tijd – met veel staal en glas, dus licht, lucht en ruimte voor de werknemers. Architect Leendert van der Vlugt van het architectenbureau Brinkman & Van der Vlugt (i.s.m. met constructeur Ir. J.G. Wiebenga) ontwierp het gebouw, dat in 1930 werd opgeleverd en dat een schoolvoorbeeld bleek van dat  Nieuwe Bouwen.

(*Leuk weetje: in 1927 werden de sportvelden (tennis en voetbal) met een onder architectuur ontworpen 'voetbalhuisje' op het achterste deel van het terrein van het in aanbouw zijnde fabrieksgebouw geopend. De mogelijkheid om na het werk te sporten zegt alles over de sociale betrokkenheid van fabrieksdirecteur Van der Leeuw bij zijn arbeiders).

In 1995 besluit Douwe Egberts (toenmalige eigenaar van Van Nelle) alle productie aan de Van Nelleweg, nr. 1 te staken en die over te brengen naar andere fabrieken van het enorme concern.

'Het gehele bedrijf der firma werd naar dit terrein verplaatst in het 148e jaar van haar bestaan
 als blijvende herinnering daaraan werd dit opschrift hier geplaatst door het gezamenlijk personeel'.  1930



Eind goed, al goed

Na afloop van mijn bezoek kan ik je zeggen dat de designbeurs, maar zeker ook het prachtige modernistische gebouw voor 100% voldeden aan mijn hooggespannen verwachting. En mooi ook dat zo'n verlaten gebouw een nieuwe functie heeft gekregen. Inmiddels is de 'Van Nelle' de thuisbasis van meer dan 80 grote en kleinere ondernemingen en van vele (internationale) congressen en netwerk-evenementen, zoals Design District.
In deze unieke omgeving - bomvol architectuur-geschiedenis - is de dynamiek en energie voelbaar aanwezig.

(En kan ik het niet nalaten allerlei triviale dingen te fotograferen. 'Knaagdierenlokaas....'). 



-X-



Stay tuned, want je hebt nog een paar interessante berichten van mij tegoed (al zeg ik het zelf). Wat dacht je van 'Power to the Flower' door de florale meesterbinders The Wunderkammer. Of het verslag van de opening van de tentoonstelling Puck & Hans 'Couture Lokale' in het Amsterdam Museum (op de Agreylady-Facebookpagina zie je een leuke foto die is genomen tijdens de feestelijke opening).
Wat dacht je van - maar 'something completely different' - fotograaf Robert Mapplethorne in de Kunsthal Rotterdam





Alle (iPhone 6s) foto's: www.agreylady.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Back to Top