What's up at ShowUp

8 februari 2017
Veel Dutch Design en een 'verdwaalde' Belgische illustrator. Gerenommeerde internationale merken zij aan zij met startende, zelf-producerende ontwerpers én meer bij de voorjaars-editie van ShowUp. Voor mij was het de vierde of vijfde keer dat ik afgelopen zondag kwam opdagen bij deze tweejaarlijkse groothandelsbeurs. En dat 'groothandelsbeurs' klinkt dan heel saai en veel te ouderwets voor het creatieve en inspirerende evenement dat ShowUp heet.

Een beurs waar elke, zichzelf respecterende interieurblogger haar gezicht laat zien. Ik zeg 'haar' en niet 'zijn', want woonbloggers zijn over het algemeen vrouwelijke millennials (en ziehier de uitzondering, qua leeftijd dan, hé). De beurs blijkt namelijk hét middel om geïnformeerd te worden en geïnspireerd te raken en om,  zoals te doen gebruikelijk bij dit soort evenementen, te netwerken.
Voor mij is dat niet anders.

Ga ik te snel?

Wheelbench van Weltevree



Expo Haarlemmermeer

In het voor- en het najaar wordt in de Expo Haarlemmermeer ShowUP georganiseerd. In de middle of nowhere, - ergens in de driehoek Hoofddorp, Vijfhuizen en Schiphol in een voor de Floriade 2002 opgerichte 'kas' van 26.000 m² - vindt dé vakbeurs voor (zeg maar) home & gifts plaats. De beurs is bedoeld voor woon-, gadget-, kids- en cadeauwinkels, webshops en concept stores die tijdens het evenement eigentijdse producten en (woon)accessoires inkopen. Het aantal en de verscheidenheid aan aanbieders staat garant voor verfrissende, (soms) spiksplinternieuwe en überhippe (design-) ontwerpen.

totebag van Mwah

Trendy trends

Op de retail-beurs zie je de nieuwste ontwikkelingen in de genoemde vakgebieden en die trends werden ter plekke verbeeld in presentaties aan het einde van de immense hal. Vier 'stromingen' die mede samengesteld zijn uit producten van de deelnemende standhouders. Een mooie klus geklaard door Jantine Benschop van buro jantrendman. Onderaan dit bericht zie je foto's van twee van de vier presentaties, namelijk 'modular' en 'mutualism'.

Oké, we gaan van start en slenteren langs de diverse standhouders. Ik heb mij voor deze editie voorgenomen om alleen de nieuwe deelnemers te fotograferen en te bespreken. In het verleden heb ik té vaak de fout gemaakt om met 300 á 400 foto's van de plusminus 300 presentaties thuis te komen en ga daar dan nog maar eens een selectie uit maken (lezen wat ik over de vorige editie  schreef? Kijk dan hier en hier). In dit blogbericht zie je mijn persoonlijke 'Top 5 van nieuwe  binnenkomers'.
Ik start met het keramieken serviesgoed en krukken van NA Design (↓). Lekker 'vet' in het glazuur, maar altijd gecombineerd met ander materiaal en dat zie je niet vaak. Aan de kommetjes zitten bijvoorbeeld leren handvatten geklonken en de schalen staan op houten pootjes (en daardoor voelt het keramiek vreemd - bijna als metaal - aan). Mooi!





lasercut en blauwdrukken

In een enkel geval delen ontwerpers een standplaats en gelijk hebben ze. Sommige producten versterken elkaar en dat kun je met zo'n gedeelde plek uitbuiten. En het is natuurlijk wel zo gezellig. Zo ook bij Ineke en Alex. Keramist Ineke van der Werff maakt heel mooi porseleinen servies en vazen en over haar werk schreef ik al eerder een blogbericht (namelijk 'breekbaarheid en structuur'). Niet nieuw op ShowUp, maar omdat zij haar plekje deelt met Alex, zie je hier toch werk van haar. Het draait hier dus eigenlijk om de lampen van Alex Groot Jebbink (↑). Millimeter-werk en precisie zijn de sleutelwoorden bij zijn ontwerpen. Architectonisch ook, want de lampen worden gemaakt uit één plaat MDF die wordt ge-lasercut. Kijk vooral eens op zijn site, want dan zie je hoe ingenieus de lampen zijn gemaakt.

Hieronder zie je het prachtige blauw van PAR (print-art-read). Dit bedrijf(je) doet heel veel leuke dingen (zie site), maar stond op de beurs met cyanotypie-doe-het-zelf-pakketten. Wat? Tja....? Dat laat zich lastig uitleggen, dus maar even een citaat van de website: 'maak blauwdrukken volgens een analoog fotografisch proces ontdekt in 1842. Geen doka nodig, alleen deze kit en wat zonnestralen'.
Van zulk soort DIY gaan mijn handen jeuken.

Mooie opvallende indigo zitzak. Wie de maker is, is nog  even onbekend! Ra, ra, wie het weet, mag het zeggen...


smiley

Vervolgens werk van, zoals ik haar hierboven noem, de 'verdwaalde' Belg. Creatieve duizendpoot Helen Blanchaert is helemaal niet verdwaald, maar doelbewust richting Expo afgereisd. 'The creative brain' (zoals zij zichzelf noemt) maakt allerliefste illustraties op keramiek en andere woonaccessoires. (Vrijwel) iedereen kan zich wel in de tekeningetjes herkennen en dat bedoel ik letterlijk. Brildragend, lang- of kortharig, kaal,  Afro-hair of hoofddoekje, ondersteboven of aan de schommel. Ondeugend of juist sullig. You name it en Helen heeft het getekend. 
Daar word ik vrolijk van.
Jij vast ook.





Willem en Esther

Ik excuseer mij eerst even voor de slechte foto's (↑), maar ik wil toch aandacht besteden aan de producten van K'Willem. De reden hiervoor is zeker niet alleen het ontroerende verhaal dat achter K'Willem schuil gaat, maar in eerste instantie gewoon omdat ik de woonaccessoires erg mooi vond (vind). Maar dan het verhaal: (delen uit 'over ons' van de website) "mijn vader heet Willem. Hij is 77 jaar. Als je naar zijn schuur gaat, dan staat hij te lassen. De beroerte die hij op zijn 49ste kreeg heeft zijn rechterkant beschadigd, maar gelukkig zijn doorzettingsvermogen niet. (...)
Ik bedenk de vorm en de functie van een ontwerp, mijn vader kijkt hoe we het gaan maken en dan gaan we samen aan de slag. Hij doet het laswerk en ik assisteer".  (Kijk voor de hele tekst op de site)
Zo geeft de ontstaansgeschiedenis van een product aan dát product een extra dimensie.
Mooi!

Presentatie van het 'nieuwe' design-magazine Woth (nr. 3 is net uit).

favorite five

Tot zover mijn favorieten.
Er waren nog veel meer debutanten op de retailshow. Veel teveel om hier te behandelen (en dan moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik alle 'kraampjes' met baby- en kinderspullen en sieraden so wie so links laat liggen en dat scheelt een 'slok op een borrel').

In de vier (of vijf) keer dat ik ShowUp tot nu toe bezocht, is de groothandelsbeurs uitgegroeid tot een - voor Nederlandse begrippen - toonaangevende show in woon- en cadeaugerelateerde producten. 

Heel inspirerend en een plezier om te bezoeken. 


-X-


Maar ja, er dienen zich alweer nieuwe events aan. Je hebt bijvoorbeeld nog een verslag van 'De Verliefde Camera' van Ed van der Elsken in het Stedelijk Museum van mij tegoed.

En aankomende zaterdag en zondag (11 en 12 februari) Design Icons in de Kromhouthallen in Amsterdam Noord.

Tot later...!

Trendpresentatie 'Modular'
en 'Mutualism'

Alle (iPhone) foto's: agreylady.nl
Post Comment
Een reactie plaatsen

Auto Post Signature

Auto Post  Signature