The secret of elegance

18 januari 2017

is to look like oneself.


Mooie quote, vind je niet? Hij komt uit de koker van Hubert de Givenchy: een van de laatste nog in leven zijnde grote modeontwerpers uit de glorietijd van de Haute Couture

In de schaduw van grote namen als Chanel, Balenciaga, Dior en Schiaparelli ontwikkelde De Givenchy zich vanaf midden vorige eeuw tot een couturier met een eigen stempel én een frisse blik op de Hogere Modekunst.
Het Haagse Gemeentemuseum werkte voor de tentoonstelling 'To Audrey With Love' nauw samen met de Franse ontwerper, die in zijn werkzame leven een bijzondere band ontwikkelde met zijn muze Audrey Hepburn. Vandaar ook de titel van de expositie.

Kom op, naar de catwalk! Wij zitten eerste rij...




The revolution of simplicity

Drieënveertig jaar stond Graaf Hubert de Givenchy (1927 én van adel) aan het hoofd van Maison de Giverchy; van de opening in 1952 tot zijn terugtreden in 1995. De eerste collectie van De Givenchy (hij was nog maar 25 jaar) was vernieuwend voor zijn tijd. Het bestond uit blouses en rokken die je kon combineren voor een elegante garderobe en dat was in die tijd een nieuw concept (zie eerste foto). 

De couturier heeft zelf zijn meest geliefde creaties geselecteerd, waarvan sommigen niet eerder tentoongesteld zijn. Verder is de expositie grotendeels gewijd aan de bijzondere vriendschap én professionele samenwerking van de modekoning met filmster Audrey Hepburn. Deze creatieve band begon in 1953 en bleef voortbestaan gedurende Hepburn's leven. De actrice droeg jurken van De Givenchy in enkele van haar bekenste films, zoals 'How to steal a Million' en 'Breakfast at Tiffany’s', en dat alles onder het motto: 

'Givenchy’s clothes are the only ones I feel myself in. He is more than a designer, he is a creator of personality.'





Audrey Hepburn

Misschien heb je nog nooit van Audrey Hepburn gehoord. Als je tot mijn jongere lezers behoort, zou dat zo maar kunnen. Hepburn werd in België geboren uit het huwelijk van de Brit Joseph Ruston en de Nederlandse barones Ella van Heemstra en zij woonde tot nét na de Tweede Wereldoorlog in Nederland.
In het jaar 1951 speelde Hepburn haar eerste speelfilm, waarna zij uitgroeide tot een van de beroemdste filmactrices én stijliconen van de twintigste eeuw. Vanaf het begin van haar carrière was de vedette dol op De Givenchy. Met het salaris van haar eerste grote rol in de film 'Roman Holiday' uit 1953 kocht ze haar eerste eigen designer clothes, uiteraard van De Givenchy. Zowel on-screen als off-screen was de filmster keen on De Givenchy. Uiteindelijk heeft de modekoning voor acht Hollywood-film de looks van Audrey ontworpen.

In samenwerking met Unicef Nederland wordt in de tentoonstelling ook aandacht besteed aan Hepburn's inzet als ambassadeur van Unicef: het kinderfonds van de Verenigde Naties. Ze reisde de wereld over om de aandacht te vestigen op het belang van goed onderwijs en gezondheidszorg voor kinderen in de derde wereld. Een van de zalen in de tentoonstelling is gewijd aan Hepburn's werk voor dit goede doel en een deel van de opbrengst van de merchandise wordt aan de organisatie gedoneerd.




Foutje, bedankt....!

In de zomer van 1966 ontwierp Hubert De Givenchy een avondjurk met sjaal, gemaakt van witte organza met marineblauwe en witte strepen. Een mooie, lange jurk met een simpele belijning speciaal getekend voor én met de Hertogin van Windsor in gedachte. (Even je herinnering opfrissen: Wallis Simpson kreeg - schoorvoetend - de adellijke titel Hertogin van Windsor, nadat de Britse koning George V moest aftreden wegens zijn voorgenomen huwelijk met de Amerikaanse).
Een unieke avondjurk exclusief voor Hertogin Wallis Simpson. Tenminste dat dacht zij, en waarschijnlijk ook haar 'evenbeeld'. Kijk maar naar de foto op de foto ↓ (dat kan dus de beste overkomen). Je ergste nachtmerrie, zeker als die jurk honderden, zo niet duizenden Franse francs heeft gekost. Daar sta je dan op je chique galafeestje.
Ze kan er wel om lachen en dat pleit voor haar (hoewel? Zie je die middelvinger :-))


Ending with the bride...

Net als bij een echte Haute Couture Show eindigt de tentoonstelling met de bruidsjurk. In dit geval een paar bruidsjurken.
En? Zijn ze gedateerd of zie je jezelf, je toekomstige vrouw of je (schoon-, klein-) dochter in een van deze jurken naar 'het altaar' lopen? In een echte vintage De Givenchy...




De tentoonstelling 'To Audrey With Love' is nog te zien tot en met 26 maart aanstaande.

Ben je niet zo'n fashionista? Dan nóg is een bezoek aan het Gemeentemuseum in Den Haag hogelijk aan te bevelen. Ten eerste wegens het prachtige, door Hendrik Berlage ontworpen gebouw en ten tweede omdat er meerdere tijdelijke en vaste collecties te bewonderen zijn.

Go or no go?

GO!

-X-

Alle (iPhone 6s) foto's: a greylady.nl


Post Comment
Een reactie posten

Auto Post Signature

Auto Post  Signature