23 augustus 2016

ShowUp


Trouwe lezers weten dat ik er alles aan doe om zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van alle nieuwe interieurtrends. Elke gelegenheid wordt aangegrepen om m'n kennis up to date te houden en dat betekent dat je mij onveranderlijk aan kunt treffen op dé inkoopbeurs voor woonaccessoires en cadeau-artikelen. Halfjaarlijks kom ik steevast opdagen bij ShowUp.




Achtergrond

ShowUp is een evenement waar de groothandel, fabrikanten, agenten en ontwerpers hun handelswaar presenteren aan inkopers van woonaccessoires, kids stuff en cadeau-artikelen. Bij ShowUp zie je producten op het gebied van interieur, koken, 'well being', gifts & gadgets, kids, stationary & lifestyle.

Afgelopen zondag toog ik, samen met blog-collega en vriend M. richting Expo Haarlemmermeer om mij te laten inspireren door de vaak heel creatieve uitstallingen van de 250 deelnemers. Bekende namen als Serax, &Klevering en Kitsch Kitchen, kleine startende labels én jonge ontwerpers en alles er tussenin. Juist die mix van groot, gevestigd én klein en beginnend is verrassend en maakt een bezoek aan ShowUp een welkom en inspirerend uitje. Altijd leuk.
In dit blogbericht zie je een beeldverslag van mijn favorieten van deze laatste editie. Waar nodig of wenselijk krijg je van mij een korte toelichting. 

Trendwatching

Dan begin ik met de 'trend-voorspellingen' en 'hotspots'. De organisatie doet elke aflevering weer zijn (of haar?) best om ook een overall trendbeeld te schetsen, opgebouwd met op de beurs verkrijgbare artikelen en dat lukt elke keer weer verrassend goed. (Ere wie ere toekomt: via via hoorde ik dat interieurstylist Jantine Benschop de presentaties heeft samengesteld).
Heel treffend vond ik (wat ik voor het gemak en deze gelegenheid maar even) de "Hollandse erfgoed-trend" noem. Want dat is het. Niet aan te slepen en ook ik ga graag 'voor de bijl'. Behang, wanddecoraties, kussens en andere accessoires met een, uit één van onze grote musea 'geleend' kunstwerk of thema. Op onderstaande foto zie je behang 'Golden Age Clouds' van Kek en een tulpenvaas van Royal Delft.

Verspreidt in dit bericht vind je nog een paar andere trend-voorbeelden.

"Kan iemand die plastic zak even weghalen..."

Kitchen Trend



Vrolijkmakend

Kijk. Ik hoef niet per se zelf iets te bezitten, om daar (toch) heel vrolijk van te worden. (Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij de nieuwe collectie van Kitsch Kitchen of de producten van Ginger). Maar neem deze bloempotten Voltasol. Die passen niet helemaal in mijn stijl en zijn ook niet mijn kleur, maar wel heel leuk bedacht en lekker fris.
Van de 'grote' merken trekt Serax altijd mijn aandacht. Ooit gestart als 'bloempotten-handel' heeft dit Belgische bedrijf elke keer weer nieuwe, inspirerende wooncollecties met (gelukkig nog altijd) de nadruk op keramiek. Ook winkel-schrap-webshop-schrap-groothandel &Klevering gaf - zoals gewoonlijk - acte de presence tijdens ShowUp.





't Is altijd hetzelfde liedje...

Het lukt mij gewoonweg niet om zo'n event in één blogpost af te doen. Ik heb heel veel foto's gemaakt omdat ik over heel veel van het getoonde nou eenmaal enthousiast ben. Neem het keramiek van Elke van den Berg. Waar ik haar ook tegenkom (vorige edities van ShowUp, Dutch Design Week), ik ben altijd onder de indruk van haar werk. Nu heb ik natuurlijk een zwak voor keramiek.
Zoals gezegd (nou ja, niet met zoveel woorden), er komt nóg een bericht over deze editie van ShowUp (met bijvoorbeeld de vrolijke (retro-)ontwerpen van Orla Kiely en het magische werk van Wandschappen).

Ik eindig déze aflevering met een foto van het nieuwe design van mo man tai. Ontwerper Ulrike (die dit jaar haar 15-jarige jubileum viert) verraste iedereen op de beurs met de nieuwe 'koperen' en 'gouden' blaadjes die uitstekend matchen met de mooie gradient candles, die al langer op de markt zijn.



Dus...

-X-

wordt vervolgd!

Alle foto's: roomservice13.nl
Back to Top