16 augustus 2016

Aandacht in grote oplage

Eek tussen zijn rotan ligstoel en manden uit de Jassa-collectie.
Wat een enorme logistieke operatie! Deze week (sinds vandaag en tót 27 augustus) valt er bij 6,2 miljoen huishoudens een Ikea-catalogus op de mat. Zes-komma-twee-miljoen alleen al in Nederland.




(Even wat feiten en cijfers. De 328 pagina's tellende catalogus is met een totale oplage van 211 miljoen stuks s'werelds grootste drukwerkuitgave. Het 'boekwerk' wordt verspreid in 48 landen en in 32 talen).
Verleden week, om precies te zijn op donderdag 11 augustus, werd de catalogus - waarin dit jaar alles draait om het leven in en rondom de keuken en dús om eten  - gepresenteerd op de plek waar de voedselketen begint: midden in een maisveld.




"Voor en door echte mensen"

"Bij IKEA maken we geen producten voor 'abstracte' consumenten, maar voor 'echte' mensen. Dat zie je terug op elke pagina van deze catalogus, die dit jaar voor het eerst meer een magazine is met redactionele artikelen. Een belangrijk aspect in de nieuwe catalogus is dat we mensen aanmoedigen om zichzelf en gelukkig te zijn. Laat je niet gek maken door verwachtingen van de buitenwereld. Doe en leef vooral hoe jij je prettig voelt".
Zeer wijze, zelfs enigszins filosofische woorden van Ikea's Corporate Communicatie Manager Mark Blok op de site van de woongigant. En wat een nobel streven.

(Dat zou toch wat zijn. Als een catalogus van Ikea dát teweeg zou kunnen brengen. Jezelf zijn, en gelukkig. Je niet gek laten maken en zo).

Maar goed...


Prototypen voor de Industriell-collectie.

Nieuwe samenwerking

Op de foto's bij dit bericht zie je een olijk kijkende Piet Hein Eek, op de eerste samen met Karin Gustavsson, creative leader van Ikea (hoewel ik daar niet 100% zeker van ben). Eek heeft alle reden om vrolijk te zijn, want tijdens de lancering van de catalogus kondigde Ikea aan dat de samenwerking wordt voortgezet met een limited designcollectie die de naam 'Industriell' mee gaat krijgen.

Foto: roomservice13.nl

Spitsroeden lopen


'Mister Sloophout' ontwierp al eerder een aantal producten voor de 'Jassa' collectie, die vanaf maart 2017 verkrijgbaar zal zijn. En over die eerste samenwerking (voor de Jassa-collectie, dus) doet Eek een 'boekje open' in Het Parool van afgelopen zaterdag.
In het artikel proefde ik een venijnig ondertoontje bij de Eindhovense ontwerper. Naar eigen zeggen (volgens het Parool) moest hij met 'een miljoen' regeltjes rekening houden. Ontwerpen voor Ikea voelde volgens de designer aan als spitsroeden lopen. "Ik werd knettergek van alle voorschriften". 
Ja, dat kan. Is ook lastig als je 'normaal' niet meer dan een paar stuks van een ontwerp maakt. De originele Eek-meubelen kosten één tot enkele duizenden euro's en dat is niet voor iedereen weggelegd.
Dus, oké. T'is effe wennen...
Maar dan. Vooral de volgende uitspraak van Eek strijkt mij 'tegen de haren in'. (weer uit Het Parool:) .... qua smaak heeft hij zelf wat minder met de woonketen. Hij lust de gehaktballetjes niet (wie vindt die wel echt lekker dan? Red.) en in zijn huis overheersen eigen ontwerpen en vintage meubelen. Eek: "ik heb enkele accessoires: messen en pannen. Maar ik ben wel opgegroeid in een kinderkamer met Billy's, dus ik ken het Ikea-gevoel."

..... Ja?
Een beetje uit de hoogte, vind je niet?
Alsof wij ons allemaal 'echt' Eek-sloophout' kunnen veroorloven.
En zijn de door Piet Hein ontworpen Ikea-meubeltjes geen 'echte' Eek's dan?

Een tikkeltje denigrerend. 

Vind ik. 
(Adem in, adem uit...).


-X-


(Ga ik het hier nou opeens voor Ikea opnemen?) :-)


Alle foto's: Ikea.com (tenzij anders vermeld).
Back to Top