8 maart 2016

Bedankt Paris

"Merci, een nieuwe stap in de warenhuis-evolutie". Met deze kop beschreef de retail-site Stylink een week of wat geleden het succes van de über-hippe conceptstore Merci in de Parijse wijk Le Marais.
Want succesvol is Merci.
Een 'nieuwe' winkel-formule.


Le Marais
Deze (voormalige) Joodse buurt in de (Mode-, Liefdes- of) Lichtstad is sowieso een must go voor elke rechtgeaarde shopaholic. In het levendige 4de (en deels 3de) arrondissement vind je trendy restaurants, bars, boetiekjes en winkels. Met je rug naar het Centre Pompidou loop je zo de Rue du Vieille du Temple, Rue des Francs Bourgeois of de Rue des Archives in.
Vind je in de Rue de Rivoli grote warenhuizen en chique modehuizen, in het daar achtergelegen Le Marais zijn het kleine, hippe galeries, cosmetica-, mode- en lifestylewinkels gebroederlijk naast delicatessenwinkels met thee, chocolade en luxe boulangeries en pâtisseries.
Het in de wijk gelegen oudste plein van Parijs, het Place des Vosges, wordt geroemd als een van de mooiste van de Franse hoofdstad.

Het thematische Fiatje
Terug naar Stylink, die het succes van Merci probeert te achterhalen. "Het begint al bij de keuze voor de locatie waar het Franse echtpaar Cohen dit Walhalla voor interieur- en modeliefhebbers vestigde".
Zodra je de typisch Franse en uitermate sfeervolle court betreedt van de deels authentieke voormalige behangfabriek, word je getroffen door een opvallende eye catcher. Het Fiatje 500 'verraad' met zijn decor het regelmatig wisselende thema in de winkel.
En laat het autootje ten tijde van mijn bezoek nu gehuld zijn in een Oer-Hollands, Afrikaans Vlisco-dessin. (wax Hollandais).


Terugkerende aandacht
"Het warenhuis wisselt regelmatig van thema dat volledig wordt doorgevoerd in de winkel. Zo wordt de bezoeker telkens weer verrast en is er ook terugkerende aandacht van media en lifestyle-blogs voor Merci". (Klopt! :-) ).
 
In een loft-achtige setting brengt Merci een gevarieerd assortiment. Dames- en herenmode, interieur-items en woonaccessoires, servies- en linnengoed, kook-attributen en stationary. Een mix tussen avant‐garde en modern klassiek, tussen hip-vintage en hergebruik. Het 'used book café' op zich is al bijzonder. De muren zijn bekleed met duizenden tweedehands boeken in allerlei talen.
Het bezoekende trendy publiek (van allerlei leeftijden) vindt bij Merci een inspirerende omgeving. In het smaakvolle en gezellige restaurant kunnen de klanten al het moois, onder het genot van een glas verse jus of een gezonde seizoens-soep, op zich laten inwerken. 
 

Vond ik alles even mooi? Werd ik onweerstaanbaar verleid tot het doen van (misschien wel budgettair onverantwoorde) aankopen? Nee, dat niet.
(Hoewel? Het mooie, in heel veel kleuren verkrijgbare linnengoed - als in linnen goed - was wel erg aantrekkelijk). De stijl van al het gebodene zou je grotendeels 'industrieel-hipster' kunnen noemen en dat is niet helemaal 'mijn ding'. Én kopen bij Merci veronderstelt het hebben van een goedgevulde beurs (eufemisme voor 'behoorlijk aan de prijs').
Wel heel veel inspiratie en een fijne 'in-deze-winkel-voel-ik-mij-senang' beleving.
 
Dus - mocht je in Parijs zijn - dit is zo'n winkel waar je 'moet' zijn geweest. 
 
 
-X-
 
 
 
Street Art in Parijs

Alle foto's: roomservice13.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Back to Top