Ikea: eat your heart out...

12 januari 2016
Oftewel: Ikea, hier kun je nog een puntje aan zuigen. (Ook wel: dat moet zeer doen).

"Iet, wiet, waait is eerlijk weg..."?
Wat is het geval? Vandaag wil ik het met je hebben over twee 'nieuwe' budgetmerken in de interieur-branche die laatstelijk hoog van de toren blazen. Beiden doen verwoede pogingen Ikea naar de loef te steken.
Dus kijk uit Ikea; er zijn serieuze kapers op de kust.

Ikea

Comparative reseach
Maar is dat wel zo? Maken deze low budget merken kans om de suprematie van Ikea te doorbreken? Hoogste tijd voor een vergelijkend warenonderzoek. En dan niet door te gaan proefslapen of bankhangen, maar puur en alleen door het gebodene op de websites van die kapers te 'beoordelen'. (Ikea verdient een eerlijke kans, zelfs, of eigenlijk júist van mij :-) ).
En om nu niet lukraak allerlei producten met elkaar te gaan vergelijken (appels met peren en zo), richt ik mij op de categorie (3-zits)banken. Wel zo handig, want ik ben naarstig op zoek naar vervanging voor mijn 24 jaar oude leren Gelderland bank van ontwerper Henk Vos (de 4800). Ja, ja, die heeft zijn geld wel opgebracht. En tussen ons gezegd en gezwegen, eigenlijk kocht ik het liefst weer dezelfde bank. Maar ja, dat is (A) gemakzuchtig, (B) fantasieloos en (C) duur (zo'n € 2.900,- in de leren versie). Dus laten wij eens kijken of er iets van mijn gading bij is.

3 x Jysk. Foto's: Jysk

Like expensive brands, just not expensive!
Wat ze in Zweden kunnen, kunnen wij in Denemarken ook, moet oprichter Lars Larsen hebben gedacht toen hij in 1979 een winkel met de naam JYSK opende. En dat was slechts het begin, want Lars had hogere ambities. Hij wilde een heuse winkelketen. Een heleboel vestigingen all over the world en ja, dat is hem aardig gelukt. Tegenwoordig telt de JYSK-groep wereldwijd ongeveer 2.300 vestigingen in 41 landen. Wist je dat Jysk(Nordic) 79 winkels door heel Nederland heeft? (Da's ook voor mij nieuw...).

Oordeel
Mwah...! Weinig keus to my taste. Eigenlijk zijn alleen de twee bovenstaande banken (a sort of) acceptabel. De rest heeft een hoog 'relax-stoel'-gehalte (dus oubollig). Wel hele betaalbare prijzen, maar dat is dan recht evenredig ten koste gegaan van een stukje (...) marketing. De vormgeving van de website spreekt namelijk absoluut niet tot de verbeelding. Nogal statisch. Weinig of geen sfeerbeelden of voorbeelden ter inspiratie. Er is wel een blog, maar ook daar word ik niet vrolijk van (nogal doods en een beetje 'knullig'). Hier is nog wel wat werk te verzetten qua dynamische uitstraling.
Conclusie: laat maar...

Op naar de volgende!

3 x Made.com. Foto's: made.com

Highly recommended
Kijk, dit is andere koek. Of different cook (volgens Van Gaal), want Made.com is Brits. "Originele design-meubelen aanbieden van hoge kwaliteit en voor eerlijke prijzen, dat is onze missie. Wij vinden dat winkels en dure designmerken klanten oneerlijk behandelen. Met alle tussenstappen in het productieproces betaal je vaak onnodig veel geld. Wij willen je dit deel besparen en bieden origineel design aan voor betaalbare prijzen".

And my verdict?
Eerst even over dat 'oneerlijk'. Een nogal boute uitspraak, maar als consument varen we daar wel bij. Mij hoor je dus niet klagen. Hoe het ook zij, op de website zie ik genoeg pareltjes voor een mooie prijs. Dat wordt nog lastig kiezen. Ik keek al eens eerder op de site van Made.com, maar je wilt een bank toch eerst eens uitproberen en bij gebrek aan een fysieke winkel is dat lastig. Maar er is goed nieuws: Made.com opent op 21 januari aanstaande een showroom in een voormalig fabriekspand op de Overtoom in Amsterdam (de eerste fysieke winkel buiten Groot-Brittannië). In deze nieuwe showroom allerlei digitale tools, waardoor je via tablets en iMacs alle productinfo bij de hand hebt. Dus hoe interactief en energiek kun je zijn?

Uiteraard volgt een uitgebreid verslag van de opening!

Greycork

The next generation
En dan kan ik Greycork niet onvermeld laten. Daarvoor moeten we dan wel de grote oversteek maken, want dit jonge (honden) merk is gevestigd in de US (Providence, Connecticut). Met hun roots in Azië en de US, ligt de keuze voor een collectie met Westerse en Japanse invloeden voor de hand. Ambitieus ook, vandaar dat ik ze hier vermeld. Via crowdfunding (niet voor het geld, maar om meer naamsbekendheid te krijgen), timmeren de oprichters inmiddels behoorlijk aan de weg. En met dezelfde filosofie als Ikea (platte verpakkingen en easy to assemble), worden zij dan ook als serieuze concurrenten gezien. Helaas nog niet te koop in Nederland (daarom doet Greycork niet mee in mijn 'onderzoek'), maar dat kan niet lang duren...


Foto: greycork

Nou, wat denk je ervan? Is de titel 'Ikea: eat your heart out' gerechtvaardigd?
Jysk valt (wat mij betreft) af. Made.com is een toppertje, maar -om te kunnen proefzitten- moet ik de (fysieke) winkel afwachten.

En nu vraag jij je af of ik al een keuze heb gemaakt?


-X-


Nee, ik ben al maanden aan het dubben. Twijfel, twijfel, twijfel...

En dat is gek, want van de week (zeg maar op een achternamiddag) heb ik - na een bezichtiging van slechts een half uurtje - een appartement gekocht met een prijskaartje van meer dan 200 keer een gemiddelde bank :-).
Post Comment
Een reactie posten

Auto Post Signature

Auto Post  Signature