IKEA: the continuing story

31 januari 2016
Kun je inmiddels spreken van ongewenst achtervolgingsgedrag? Is hier sprake van systematisch hinderlijk volgen en lastig vallen?
En als dat het geval is, wat voor soort stalker maakt mij dat dan? De (afgewezen) romantische belager, de wraakzuchtige of de jagende? De intimiteitszoeker wil graag een persoonlijke, liefdevolle relatie met zijn (of, zoals in dit geval, haar) slachtoffer. Zou dát het zijn?
Aangezien ik nog geen vlieg dood kan slaan, sluit ik -eigengereid als ik ben- het sadistisch-gedreven schaduwen als mogelijkheid uit.
 
IKEA is een regelmatig terugkerend thema op mijn blog. Een feuilleton zo je wilt. Of is het een soap?
Vandaag the continuing story"IKEA en ik: een haat-liefde verhouding". 


Een tropische verrassing
Nog een paar dagen en dan is het Carnaval op Copacabana. Net zo kleurig (als het verkleedfeest op het strand bij de Braziliaanse hoofdstad), is de nieuwe (limited) editie TILFÄLLE. Het exotisch Brazilië en het 'koele' Zweden: een wereld van verschil. "Let's spice up" moet IKEA gedacht hebben en dat resulteerde in speelse, kleurrijke producten en tropisch textiel.
Vanaf februari in de winkel (per product én vestiging kan dit verschillen. De zoekopdracht "TILFÄLLE" op de IKEA-site werkt -nog- niet. Beetje jammer :-). Mijn advies? Neem via de Facebook-pagina contact op met IKEA).
(Ondanks deze leverings-perikelen...) daar wordt je toch vrolijk van!


Innovation-hub
Gesitueerd in het hart van Kopenhagen: Space 10, IKEA's eerste en enige tentoonstellingsruimte én future-living lab ineen. Speciaal voor de samenwerking met (fashion)designers, sociale ondernemingen en ambachtslieden heeft IKEA in november afgelopen jaar een innovatie-hub geopend. Het doel van het lab is de toekomst van urban living te onderzoeken en bij te dragen aan een groenere wereld. Het duizend vierkante meter tellende pand is onderverdeeld in drie (open) verdiepingen. Er is ruimte voor bijeenkomsten en workshops, flex-plekken, werkplaatsen en kantoren.
Dat moét wel tot iets moois leiden!


Broedplaats
Dat Space 10 een broedplaats is voor aanstormend (design) talent, blijkt wel uit het werk van Sergey Komardenkov en Vihanga Gore. Hun Heat Harvest, ofwel warmte-oogst, zal op korte termijn verwerkt worden in IKEA-designs. Er zijn inmiddels ideeën voor twee producten: een tafelblad dat warmte verzamelt (van je warme prak en pannen en zo) en een (sier)kussen die de hitte van de televisie of je koffiezetapparaat omzet in elektriciteit. Et voilà: een opgeladen telefoon, rechtstreeks uit je tafelblad of snoezel-kussen.


Pimp it up!
Mocht je plannen hebben om je IKEA-meubels een eigen twist te geven, dan kun je ideeën opdoen op Internet. Tik IKEA-hacks en je wordt overspoeld met creatieve manieren om je Billy of Bestå te pimpen. Sommige van die hacks zijn zeer geslaagd, andere ronduit knullig. Maar dan (het eveneens Zweedse) Superfront, that's different cook. Hoogwaardige materialen die een standaard IKEA kast omtoveren tot een echt design-exemplaar. Een groot aanbod kekke greepjes, hippe poten en verrassende deuren en dat alles in evenzovele kleuren en afwerkingen. Ik zou zeggen: DOEN!

Foto's: Superfront

Back to the future
We gaan even terug in de tijd. Mocht je geïnteresseerd zijn in de design-evolutie van de Zweedse meubel-gigant, kijk dan eens op deze link. Think Design bracht aan de hand van catalogus-covers in beeld hoe IKEA (traditioneel, doch immer vernieuwend) zich door de jaren heen (van 1950 tot nu) ontwikkelde.




En tot slot. Mocht je je afvragen hoe IKEA het voor elkaar krijgt om wereldwijd zoveel succes te boeken, kijk dan eens hier.

Zo! Het is weer mooi geweest...


-X-

Mijn spreuk van de dag: cheer up, loser!

Bronnen: Elle, Design Milk, Elle, Superfront, Think Design.
Alle foto's: IKEA, tenzij anders vermeld.
Post Comment
Een reactie plaatsen

Auto Post Signature

Auto Post  Signature