15 oktober 2015

Design Icons: Pastoe

Een kast vol verhalen...

Na Artifort en Arne Jacobsen vandaag de derde aflevering van de rubriek Design Icons. In de hoofdrol meubelfabrikant Pastoe .
Twee jaar geleden vierde dit oer-Hollandse merk haar 100-jarige bestaan en met de lancering van 'de Joost Selectie 2015' is dit meubelmerk still going strong.


Wat eraan vooraf ging
Het is het jaar 1913 als Frits Loeb de firma UMS (Utrechtse Machinale Stoel en Meubelfabriek) opricht, die al snel uitgroeit tot een voor Nederlandse begrippen omvangrijke fabriek. Als in 1918 D.L. Braakman (1885-1966) als bedrijfsleider en ontwerper wordt aangetrokken, gaat deze op zoek naar klantvriendelijke varianten op de sobere maar sierlijke ontwerpen van de Amsterdamse School. Maar het grote commerciële succes blijft uit tot na de tweede wereldoorlog, als het bedrijf besluit te kiezen voor een meer vooruitstrevende vormgeving. 
Ontwerp D.L. Braakman. Foto: Pastoe

Het roer om
In 1948 treedt Cees Braakman (1917-1995) in de voetsporen van zijn vader. Onder de indruk van de meubels van Charles & Ray Eames en Alvar Aalto, overtuigt hij de directie om innovatieve productiemethoden te introduceren. In eigen land wordt aansluiting gezocht bij de Stichting Goed Wonen (1946-1968), die pleit voor goedkope, moderne en flexibele meubels die uitermate geschikt zijn voor de vaak kleine Hollandse woningen. Dit ‘passe partout'-principe wordt verwerkt in de nieuwe merknaam: PasToe.

DU-03 dressoir van Cees Braakman 1958. Foto: Midmod-design.com
DB2 dressoir van Cees Braakman 1954. Foto: Midmod-design.com
MM07 canapé Cees Braakman 1958. Foto: Pinterest: Massmoderndesign.com
Combex secretaire Cees Braakman 1953. Foto: Pinterest Pastoe



Vooruitstrevend
Pastoe richt zich in de zestig en zeventiger jaren steeds meer op (flexibele) kastsystemen. En niet alleen in de vormgeving van de meubels wordt voortdurend geïnnoveerd; ook in reclame-uitingen toont Pastoe zich vooruitstrevend. Denk aan de illustraties van Dick Bruna en fotografie van Eddy Posthuma de Boer, Ed van der Elsken en Paul Huf.
Een nieuwe directie voert begin jaren tachtig ingrijpende aanpassing in de collectie door. Meubels worden niet meer uitsluitend gezien als gebruiksvoorwerpen, maar moeten ook dienen als autonome objecten in een interieur.

A'dammer, ontwerp Aldo van den Nieuwelaar uit 1973. Foto: Clio
 
Tegenwoordige tijd
En dan zijn wij zo langzamerhand in het heden beland. De hele interieurbranche heeft geleden onder de economische crisis, zo ook Pastoe. En gespecialiseerd in kastsystemen, diende zich nog een ander probleem aan (of moet ik zeggen: uitdaging). Steeds minder mensen lezen (papieren) boeken en ook een uitgebreide tastbare muziek-collectie wordt een zeldzaamheid. Documenten worden massaal in de wolk opgeslagen. Hoogste tijd om een nieuwe draai te geven aan het begrip 'kast' en dat werd De Joost Selectie 2015.


Frame

Joost mag het weten
Ja, want Joost is creatief directeur bij Pastoe, dus hij kán het weten. Met zijn selectie hoopt Pastoe hulp te bieden bij het kiezen uit alle beschikbare mogelijkheden uit de diverse series (de Landscape, Frame, Vision en Boxes). En Joost blijkt klantvriendelijk: 30% beter, 30% sneller en 30% goedkoper. Dat is dan weer mooi meegenomen.
In de publiciteitscampagne rondom de selectie van Joost staan verhalen centraal: "een kast vol verhalen". Ik heb in de woonbladen al een paar advertenties voorbij zien komen. In één van die ads het sympathieke (én goed op de actualiteit ingespeelde) relaas over Pastoe-medewerker Mohanad.*


-X-


Pastoe: een Nederlands merk op trots op te zijn...

Groot fan? Noteer in je agenda: Pastoe Factory Sale (28 en 29 november).

Rotsoord, Utrecht. Sinds 1918 de behuizing van de Pastoe-fabriek.
 
* Ik heb alleen een heel slecht fotootje van het verhaal, maar it will do....


Alle foto's: Pastoe (tenzij anders vermeld).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Back to Top